آخرین نتایج آنالیز علت سقوط هواپیمای 737 از زبان رییس سازمان هواپیمایی

به گزارش مهسان بلاگ، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام نمود که در حال بازسازی جعبه های سیاه هواپیما برای خواندن اطلاعات آن هستیم و می خواهیم این کار حتی الامکان در ایران انجام گردد اما بر اساس شواهد و آخرین اطلاعات به دست آمده از این سانحه، با قاطعیت می توان شایعاتی که در فضای مجازی و رسانه های خارجی مطرح می گردد و مقامات آمریکایی از آن حرف می زنند مبنی بر اصابت موشک به هواپیما را رد کرد.

آخرین نتایج آنالیز علت سقوط هواپیمای 737 از زبان رییس سازمان هواپیمایی

به گزارش خبرنگاران، علی عابدزاده با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری در خصوص آخرین جزئیات و اطلاعات به دست آمده از دلایل و چگونگی سقوط هواپیمای بویینگ 737 اوکراینی اظهار کرد: در این مورد باید گفت که ایران مانند همه اعضای ایکائو بر اساس مقررات ایکائو و انکس 13 سازمان بین المللی هوانوردی سوانح هواپیمایی را آنالیز می نماید و تا به امروز بر همین اساس کمیته های لازم را در این زمینه تشکیل داده ایم و کار را آغاز نموده ایم.

وی با بیان اینکه کارشناسان اوکراینی از صبح امروز در ایران حضورپیدا نموده و با یاری آن ها این سانحه را آنالیز خواهیم کرد، اضافه نمود: قوانین بین المللی می گوید باید کشوری که در آن سانحه هواپیمایی رخ داده، تصمیم بگیرد که اطلاعات جعبه سیاه و آنالیز سانحه چگونه انجام گردد و ما تجربه و توان لازم را در این زمینه را داریم البته اوکراینی ها نیز به ما یاری خواهند کرد و بر اساس قانون سازنده موتور هواپیما که کشور فرانسه است و طراح هواپیما که آمریکاست نیز باید به ما یاری نمایند و اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم با دقت بیشتری دلایل این سانحه را معین کنیم. همچنین از آنجا که کانادایی ها اتباع بیشتری در این پرواز داشته اند نیز می توانند به ما یاری نمایند و ما اطلاع رسانی لازم را به فرانسه، کانادا و آمریکا انجام داده ایم و از آن ها دعوت نموده ایم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رسانه ها چنین مساله ای مطرح شده که مسئولان ایرانی گفته اند جعبه سیاه را به آمریکایی ها نمی دهیم گفت: از نظر قانونی و منطقی چنین حرفی به هیچ وجه درست نیست و این اظهار نظر تا به امروز مطرح نشده است اما مسئول خواندن جعبه سیاه این هواپیما بر اساس قانون، ایران است و ما توانایی خواندن آن را داریم و می توانیم از اوکراینی ها نیز یاری بگیریم اما اگر به هر علتی مانند آسیب دیدن جعبه سیاه هواپیما، توانایی بازسازی آن در داخل وجود نداشته باشد می توانیم از کشورهای دیگر یاری بگیریم که البته ظاهر این جعبه سیاه نشان می دهد که امکان بازسازی آن در کشور وجود دارد و ما در حال حاضر می خواهیم این کار را در داخل کشور انجام دهیم. خواندن اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما هم مسئله ای نداریم چرا که بارها و بارها این کار را در ایران انجام داده ایم اما اگر شرایط خاصی برای خواندن جعبه سیاه احتیاج باشد، از کشورهای دیگر یاری خواهیم گرفت چرا که منافع همه کشورها از جمله منافع ما ایجاب می نماید که اطلاعات دقیق را از جعبه سیاه استخراج کنیم تا علت بروز این سانحه برای همه روشن گردد.

عابدزاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در بعضی رسانه ها و فضای مجازی این گونه مطرح شده است که این هواپیما به دلیل اشتباه سامانه پدافندی ما سقوط نموده است این گونه شرح داد: این حرف به هیچ وجه منطقی نیست و رسیدگی به چنین حوزه ای باید در فضای کارشناسی صورت گیرد اما چنین چیزی امکان پذیر نیست. همچنین ارتباط بین ساختارهای نظامی و غیر نظامی در این حوزه بر اساس قوانین ایکائو کاملا تعریف شده است و در داخل کشور نیز همه ما تابع مقررات بین المللی و داخلی هستیم. همچنین در همان لحظه ای که این هواپیما با سانحه روبرو شد حدود 9 فروند هواپیما پیرامون فرودگاه امام بودند و ده ها فروند نیزدر ارتفاع 25 هزار پایی مشغول پرواز بودند و این مساله نشان می دهد که فضا، فضای امنی بوده است.

وی همچنین درباره چگونگی سقوط این هواپیما اضافه نمود: هواپیمای بویینگ 737-800 اوکراینی که در ساعت 6:12 صبح چهارشنبه از فرودگاه امام خمینی بلند شد، در ساعت 6:18 به زمین برخورد کرد و در چند دقیقه ای که خلبان توانست این پرواز را انجام دهد و به ارتفاع حدود 8 هزار پایی برسد با برج مراقبت فرودگاه مهرآباد ارتباط برقرار نموده و اجازه ارتفاع 21 هزار پایی را از برج مراقبت فرودگاه مهرآباد دریافت کرد اما در همان ارتفاع 8 هزار پایی آتش گرفت و این مساله را شاهدان عینی نیز دیدند که تقریبا یک دقیقه قبل از سقوط آتش گرفته بود و باتوجه به شواهد موجود و اینکه در هنگام اصابت هواپیما به زمین نوک هواپیما به سمت جنوب شرقی یعنی فرودگاه امام خمینی بوده است نشان می دهد این هواپیما قصد داشته با همان حالتی که هواپیما آتش گرفته بود جان مسافران را نجات دهد و به سمت فرودگاه برگردد اما پیروز نشد.

وی بیان کرد: البته یکی دیگر از دلایلی که چنین شایعاتی در این زمینه مطرح می گردد این است که در ماه های اخیر شرکت بویینگ در ارتباط با بویینگ 737 مکس که ممنوع الپرواز شده است، ضرر و زیان زیادی متحمل شده است و فکر کنید اگر چنین مساله ای در 737-800 بویینگ هم به اثبات برسد این شرکت هواپیمایی که یکی از بزرگ ترین شرکت های دنیاست زیان هنگفتی می بیند. البته ما نمی گوییم که حتما نقص فنی در هواپیما وجود دارد. این مساله احتیاج به آنالیز کارشناسی دارد اما می گوییم ممکن است و می تواند نقص فنی باعث سقوط هواپیما شده باشد.

در بین این گفت وگو حمزه پاریاب کارشناس امور دفاعی روی آنتن آمد و درباره طرح شایعاتی مبنی بر اصابت موشک به هواپیمای 737 اوکراینی این گونه شرح داد: در ابتدا می خواهم از همه ایرانیان که وارد بازی رسانه ای و عملیات روانی که آمریکایی ها راه انداخته اند نشوند چرا که آن ها می خواهند به توان نظامی ما خدشه وارد نمایند اما باید گفت که پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران آنقدر قوی است که می تواند اهدافش را در ارتفاع 55 هزار پایی با دقت شناسایی نموده و ازهم تفکیک کند و هیچ مسئله ای در این زمینه در سامانه های پدافند هوایی و دفاعی ایران ندارد چرا که ما همین کار را توانستیم در فضای آب های خلیج فارس و دریای عمان و در شرایط سخت تری انجام دهیم و یک هواپیما را ازیک پهپاد کوچک تشخیص داده و آن را شناسایی و مورد اصابت قرار دهیم.

وی تاکید نمود: یک پهپاد کوچک از یک هواپیمای بدون سرنشین، جنگنده نظامی یا هواپیمای مسافری از نظر ابعاد، سرعت و ارتفاع به راحتی قابل تشخیص و تفکیک است و از آنجایی که اپراتور و فرمانده پدافند تهران به عنوان یکی از حساس ترین نقاط کشور طبیعتا جزو خبره ترین ها در این زمینه است تشخیص هواپیمای مسافربری با ارتفاع چند کیلومتری به راحتی برایش امکان پذیر است همچنین باید به این نکته اشاره نمود که اگر حتی این نکته که اشتباه سامانه پدافندی ایران و شلیک به هواپیما باعث این سانحه شده است درست باشد، باید این هواپیما در آسمان منهدم شده و قطعات آن در فاصله چند کیلومتری از هم پخش می شدند اما اینکه همه قطعات در محدوده بسیارکم و کوچکی پخش شدند ناشی از انفجار این هواپیما روی زمین است.

پاریاب ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که باید به آن اشاره نمود این است که لیست پروازهای روتین به مرکز کنترل فضای کشور که فرماندهان پدافندی نیز در آن حضور دارند ارسال می گردد. بنابراین اپراتورها و فرماندهان پدافندی با دیدن یک هواپیمای مسافری در این ارتفاع آن هم با داشتن لیست روتین پروازها، کار چندان سختی را ندارند که بخواهند مرتکب چنین اشتباهی بشوند.

همچنین در ادامه این گفت وگو عابدزاده نیز درباره ارسال لیست پروازهای روتین به مرکز کنترل فضای کشور گفت: هماهنگی کاملی بین ساختار هواپیمای نظامی و غیر نظامی در کشور وجود دارد و این لیست به صورت روتین ارسال می گردد بنابراین امکان بروز چنین اشتباهی آن هم در چنین شرایط حساسی که همه در آمادگی کامل هستند وجود ندارد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح مسائل و ادعاهایی مبنی بر پیدا شدن بقایای یک موشک روسی در محل سانحه صحت دارد یا خیر گفت: در فضای مجازی ممکن است هر مساله ای عنوان گردد اما این مساله به هیچ وجه درست نیست و همه شاهدان عینی هم دیدند که هواپیما آتش گرفته و سقوط نموده اند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در این باره که چرا خلبان در هنگام بروز سانحه با برج مراقبت تماس نگرفته است، گفت: به نظر می رسد که خلبان هواپیما بین ارتباط برقرار کردن با برج مراقبت و حفظ هواپیماو جان مسافران دومی را انتخاب نموده است چرا که اگر می خواست با برج مراقبت ارتباط برقرار کند باید میکروفن را پرس می کرد اما او ترجیح داده تا با تمام تمرکز و دقت هواپیما و مسافران را نجات دهد که البته قابل پیش بینی و طبیعی به نظر می رسد.

در ادامه این گفت وگو سید علیرضا حسینی کارشناس مسائل سیاسی نیز درباره بروز چنین شایعاتی در رسانه های خارجی گفت: اتفاقاتی که در هفته های اخیر برای آمریکا رخ داده شرایط داخلی کاخ سفید و وزارتخانه های وابسته به آن را به هم ریخت به گونه ای که بسیاری از نمایندگان آمریکا و حتی نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان نیز نسبت به اقدام اخیر ترامپ انتقاد زیادی کرد.

وی اضافه نمود: یکی از موضوعات اساسی این است که آمریکایی ها با طرح چنین شایعاتی می خواهند در قالب جنگ روانی، فضای روانی آمریکا را تغییر دهند تا فراموشی نسبت به مسائل به وجود آمده پیرامون شان به وجود آید از سوی دیگر می خواهند اعلام نمایند سیستم پدافندی ایران آن طور که همه می دانند قوی نیست چرا که چند ماه گذشته ما توانستیم حساس ترین و گران ترین هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را مورد اصابت قرار دهیم و در واقع طرح این مسائل به گونه ای فرار رو به جلو ترامپ از شکست هایی که خورده است.

این کارشناس مسائل سیاسی توضیح داد: طرح چنین شایعاتی از سوی مقامات آمریکایی به این دلیل است که آن ها می خواهند حلاوت پیروزیت سیستم موشکی و دفاعی ما را در پاسخ قاطعی که به آمریکا دادیم، از بین ببرند.

همچنین عابدزاده درباره طرح مسائلی مبنی بر اینکه هواپیمای 737-800 اوکراینی که سقوط کرد نو بود و مسئله ای نداشت، گفت: نو بودن یا قدیمی بودن هواپیما نمی تواند از نظر کارشناسی برای اینکه بگوییم نمی تواند یک هواپیما دچار سانحه گردد، درست نیست و کاملا غیر کارشناسی است چرا که اگر سامانه های ایمنی یک هواپیمای نو رعایت نگردد نیز می تواند باعث چنین حوادثی گردد اما این سامانه های ایمنی که شامل عملیات پروازی، بازرگانی، تعمیر ونگهداری و... است برای هواپیمای نو و قدیمی از نظر چگونگی و تعداد انجام دادن آن متفاوت است. همچنین مسائلی که درباره آتش دریافت موتور هواپیما مطرح شده و گفته می گردد که این هواپیما با آتش دریافت یک موتورش می تواند به پرواز ادامه دهد و سالم فرود بیاید درست است چرا که این هواپیما این قدرت را دارد اما ما نمی توانیم از نظر کارشناسی تایید کنیم که موتور هواپیما آتش گرفته است اما اگر این رخ داده باشد و سامانه های ایمنی هواپیما رعایت نشده باشد و نکاتی مانند وزن هواپیما یا حتی چیدمان بار مناسب نشده باشد ممکن است باعث بروز چنین اتفاقاتی شده باشد که ما هنوز به این نتیجه ای نرسیده باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف رییس جمهور اوکراین از درخواست از انگلیس برای یاری به تحقیقات در این زمینه چیست اظهار کرد: نمی دانم چرا و با چه هدفی رییس جمهور اوکراین این کار را انجام داده است اما با کارشناسان اوکراین در حال آنالیز این سانحه هستیم و این ایران است که تصمیم می گیرد که کشور دیگری در این زمینه حضور داشته باشند یا خیر.

عابدزاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا سفارت اوکراین پس از بروز این سانحه اطلاعیه ای مبنی بر بروز نقص فنی به عنوان علت سقوط هواپیما منتشر کرد اما بعد از آن این اطلاعیه را برداشت گفت: طرح چنین ادعایی آن هم چند ساعت بروز این سانحه اصلا کارشناسی نیست و شاید دلیل برداشتن این اطلاعیه هم همین بوده است چرا که باید رسیدگی و آنالیز سانحه علت آن را معین کند و از آنجا که رسیدگی به این سانحه در حال حاضر شرایط بسیار ویژه ای دارد فرد بسیار خبره ای را که سال های سال در این زمینه سابقه دارد مسئول آن کار نموده ایم.

وی توضیح داد: فضای آسمان ایران امن بوده و پروازهایمان از روز گذشته هم بیشتر شده است. همچنین تعداد پروازهای ما به این خاطر بالاست که ایمنی بالایی در فضای کشور داریم همچنین در 4 سال اخیر راه های جدیدتری را در جهتهای پروازی به صورت راه های موازی ایجاد نموده ایم و امروز ما 4 جهت پروازی (2 راه رفت و برگشت از جنوب به شمال) کشور داریم که افزایش تعداد جهتهای پروازی با هماهنگی کامل با پدافند کشور اجرا شده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین شرایط قربانیان این حادثه، گفت: اجساد قربانیان این حادثه به پزشکی قانونی تحویل داده شده است و انجام آزمایش دی ان ای بر روی آن ها در حال اجرا بوده و هلال احمر و همه پرسنلی که در سانحه حضور داشتند توانستند طی 8 ساعت همه کارهای مربوط به جمع آوری اجساد را انجام دهند که اقدام ارزشمندی است. ما هم در تلاشیم تا هرچه سریع تر و با دقت جعبه های سیاه هواپیما را بخوانیم و علت بروز این سانحه را اعلام کنیم و با توجه به اینکه شرایط ویژه ای در این زمینه وجود دارد و اوکراینی ها هم از مادرخواست نموده اند به دنبال این هستیم تا زودتر این موضوع مشخص تکلیف گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 32578

به "آخرین نتایج آنالیز علت سقوط هواپیمای 737 از زبان رییس سازمان هواپیمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین نتایج آنالیز علت سقوط هواپیمای 737 از زبان رییس سازمان هواپیمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید