آرین نژاد: مسئله ای در تامین اقلام بهداشتی نخواهیم داشت، از سودجویی در بحران کرونا تا خدمت گمنام در جبهه سلامت

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرعامل پخش البرز گفت: با کوشش های شبانه روزی و لطف الهی مشکل تأمین ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی برای پیشگیری از کرونا مرتفع شده است، اما برای تأمین مواد اولیه فراوری دارو هم چنان نگرانی تأمین ارز وجود دارد

آرین نژاد: مسئله ای در تامین اقلام بهداشتی نخواهیم داشت، از سودجویی در بحران کرونا تا خدمت گمنام در جبهه سلامت

گروه مالی خبرنگاران، شیوع کرونا در ایران مانند بسیاری از کشور های دنیا در چهار ماه گذشته با این بیماری و مسائل مالی و اجتماعی مرتبط با آن دست و پنجه نرم نموده و تا به امروز بیش از 140 هزار نفر در ایران درگیر این بیماری خطرناک شده و بیش از 7 هزار و پانصد هموطن عزیزمان جان خود را از دست داده اند و هزاران شغل و کسب و کار با رکود روبرو شده اند.

با این همه، اما گسترش بحران کرونا در کشور ما ابعاد دیگری از ظرفیت ها را نشان داد. مدیریت و تجهیز امکانات لازم برای پیشگیری و مبارزه با کرونا در ایران علاوه بر کنترل بیماری برای بسیاری از کشور ها و حتی بازرسان و نمایندگان سازمان بهداشت دنیای قابل توجه بود. کرونا نشان داد اگر امنیت ملی و جان هموطنان مانند دوران دفاع مقدس به خطر بیفتد باز هم هستند بسیاری از کسانی که از جان و مال خود برای نجات کشور و هموطنانشان بگذرند و با تمام توان در برابر تهدیدات قد علم نمایند. مدافعان سلامت اعم از پزشکان و پرستاران و کادر درمانی در ماه های اخیر در خط مقدم مبارزه با کرونا با کوشش و مجاهدت شبانه روزی در حفظ جان و سلامتی مردم مبارزه کردند و مانند رزمندگان مدافع امنیت کشور خوش درخشیدند و در تاریخ کهن ایران زمین بار دیگر افتخارآفرینی کردند. در کنار این رزمندگان جبهه سلامت اما سودجویانی هم بودند که برای کسب منافع مالی دست به احتکار یا قاچاق صادراتی اقلام مورد احتیاج مبارزه با کرونا زدند و در آن شرایط حساس مسائل اساسی برای کشور و مردم ایجاد کردند که با همکاری همه جانبه دستگاه های متولی امر این مسئله تمام شد.

بیشتر بخوانید:

گزارش ویژه ملزومات مقابله با کرونا| بخش دوم؛

بحران کمبود اقلام بهداشتی مقابله با کرونا تمامی دارد؟ / فراوری حداکثری توزیع حداقلی!

گزارش ویژه ملزومات مقابله با کرونا| بخش اول؛

وقتی کرونا از بانک محتکر می سازد! / وعده وزارت بهداشت برای توزیع ماسک به کجا رسید؟

همانطور که بدون اسلحه و گلوله و آب و نان نمی توان در برابر تجاوز نظامی دشمن ایستاد، قاعدتاً بدون تجهیزات بهداشتی و درمانی هم نمی توان در برابر بیماری خطرناکی همچون کرونا مقاومت کرد؛ بنابراین در این مبارزه ملی عده ای هم به عنوان نیرو های پشتیبانی و تدارکات دفاع مقدس سلامت برای تأمین تجهیزات مبارزه با کرونا شبانه روز به کشور خدمت کردند و با وجود این که به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دادند، اما زیاد هم به چشم نیامدند و به نوعی سربازان گمنام دفاع مقدس سلامت محسوب شدند. پخش و توزیع تجهیزات پیشگیری و مبارزه با کرونا اعم از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی نماینده و دارو در بیمارستان ها و مراکز درمانی جزو فعالیت هایی است که دست اندرکاران آن روزانه بار ها و بار ها در روبروه با خطر ابتلا به کرونا قرار می گیرند، اما همچنان با بیشترین ظرفیت و توان به این کار ادامه می دهند؛ بنابراین نباید خدمات و مجاهدت آن ها را نادیده گرفت. در همین رابطه با عقیل آرین نژاد؛ مدیرعامل شرکت پخش البرز به عنوان یکی از 3 شرکت عظیم توزیع نماینده دارو، اقلام بهداشتی و ضدعفونی و تجهیزات پزشکی مقابله با کرونای کشور مصاحبه کردیم که در ادامه مشاهده می کنید.

ضمن عرض خداقوت به شما و همکاران گرامی تان شرح دهید از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز چه خدماتی ارائه نموده اید؟

از همان ابتدا که بحران کرونا آغاز شد فعالیت ما به صورت 24 ساعته آغاز شد و هم اقلام دارویی مورد احتیاج بیمارستان ها را تأمین کردیم و هم اقلام دارویی که برای خود بیماران کرونا احتیاج بود. در این فرایند سعی کردیم دارو و امکانات مورد احتیاج بهداشتی به موقع به دست بیمارستان ها و مراکز بهداشتی برسد و در بحث ماسک ودستکش و اسپری و مواد ضدعفونی نماینده با تمام توان وارد شدیم و اولویت ما رساندن این ها به مراکز درمانی بود.

با هماهنگی ای که اداره تجهیزات وزارت بهداشت با ما داشت، حدود یک سوم بیمارستان های کشور را به ما سپردند و ما توانستیم به لطف الهی خدمات خوبی ارایه دهیم. در ایام نوروز هم که تمام تعطیلات را مشغول فعالیت بودیم و الحمدالله اجازه ندادیم کمبود خاصی در مراکز درمانی وجود داشته باشد. چون بیمارستان ها در اولویت بودند، توانستیم خدمات خوبی به آن ها ارایه دهیم و البته تمام سعی مان را هم کردیم کمبود را در سطح داروخانه ها و احتیاج های عموم مردم رفع کنیم. با توجه به فروکش کردن بحران کوشش می کنیم هم در حوزه دارو و هم در حوزه دستکش و ماسک و سایر اقلام بهداشتی احتیاج داروخانه ها را نیز بیش از پیش تأمین کنیم.

اوایل شیوع کرونا مشکل تأمین اقلام بهداشتی هم برای عموم مردم و هم برای مراکز درمانی وجود داشت، شما که در متن این مسئله قرار دارید آیا این مشکل مرتفع شده است؟

در اوایل کمبود شدیدی در محلول های ضدعفونی نماینده و ماسک داشتیم، کالا خیلی کم بود یعنی آن زمان تأمین کالا بسیار سخت بود، حتی گاهی کالایی مثل الکل از استان ها خارج نمی شد، اما با هماهنگی های اجرا شده شرایط به گونه ای شد که اکنون می توانیم اقلام بهداشتی را به طور گسترده و عادلانه در سطح کشور پخش کنیم و دیگر مسئله ای در تأمین محلول های ضدعفونی نماینده و همچنین مشکل زیادی برای تأمین ماسک و دستکش در بازار نداریم.

بیشتر بخوانید:

گزارش ویژه ملزومات مقابله با کرونا| بخش سوم؛

واقعیت کمبود ماسک چیست؟ / توزیع سنتی بستر سوءاستفاده و احتکار اقلام بهداشتی

تا به امروز چه تعداد ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی توزیع نموده اید؟

تا امروز بیش از 4 میلیون لیتر انواع محلول های ضدعفونی نماینده را توزیع نموده ایم در حوزه دستکش اگرچه کمبود هایی داریم، چون فراوری دستکش یعنی اضافه کردن ظرفیت فراوری دستکش زمانبر است، اما احتیاج های ضروری مراکز درمانی مرتفع شده است. در این مدت شرکت پخش البرز حدود 3 میلیون بسته دستکش توزیع نموده است. در مورد ماسک هم اوایل کمبود هایی همراه با سهمیه بندی داشتیم و به عدد تعیین بود که باید به هر دانشگاه علوم پزشکی و مرکز درمانی چه تعداد ماسک تحویل بدهیم، ولی با کوشش همکاران تا امروز بالغ بر 4 میلیون عدد ماسک توزیع کردیم. در مورد تأمین ماسک هم با توجه به افزایش ظرفیت فراوریی تقریباً به میزان بسیار زیادی کمبود ماسک هم مرتفع شده و ان شاءالله تا یک ماه آینده احتیاج داروخانه ها و مردم هم به طور کامل تأمین و رفع می گردد.

اگر با شیوع فصل سرما موج دوم گسترش کرونا شکل بگیرد آمادگی لازم برای تأمین اقلام بهداشتی وجود دارد؟

برنامه ریزی هایی انجام داده ایم که اگر دوباره در فصل سرما این ویروس شیوع پیدا کرد با آمادگی بسیار بیشتری خدمات خود را ارایه دهیم و دیگر دچار کمبود نباشیم.

در مجموع از این پس می توانیم از نظر تأمین و توزیع اقلام بهداشتی مبارزه با کرونا خاطرجمع باشیم؟

در حوزه ماسک و محلول ها مسئله ای نداریم. در حوزه دستکش در مورد مواد اولیه ای که از خارج وارد می گردد در مقاطعی کشور دچار مشکل بوده چه به لحاظ تحریم و چه به لحاظ اینکه کمبود های ارزی داریم، که امیدواریم مشکل تأمین موارد اولیه رفع گردد. در حوزه دارو به طور کلی من فکر می کنم که علی رغم اینکه بسیاری از دارو ها در کشور فراوری می گردد، اما چون بخش زیادی از مواد اولیه ما وارداتی است ممکن است با مسائلی روبرو شویم. البته امیدواریم اگر کمبودی پیش آمد با هماهنگی بیشتر شرکت های دارویی با وزارتخانه بهداشت و بانک مرکزی بتوانند سریع تر ارز تخصیص بدهند. شاید یک جا هایی کمبود منابع است که امیدواریم این مشکل حل گردد و این ذخیره موجودی مواد اولیه سریع جایگزین گردد که در فصل سرما به مشکل برنخوریم.

در نهایت از هماهنگی عزیزان در وزارت بهداشت و حمایت های بی دریغ ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تشکر می کنم که در حوزه دارو و تجهیزات بهداشتی و توزیع آن ها همه جوره وارد کار شدند. در حوزه یاری به اقشار آسیب پذیر هم حرکت بسیار خوبی ستاد اجرایی انجام داد و برای توزیع یک میلیون سبد غذایی هم با پخش البرز همکاری کرد و ما در یک پروژه ملی در عرض سه هفته یک میلیون بسته حمایتی را تأمین کردیم و به استان ها رساندیم و عزیزانمان در بنیاد احسان کار توزیع آن را انجام دادند.

همکاران شما تا چه میزان در روبروه مستقیم با مراکز پرخطر قرار دارند؟

همکاران ما جزو مشاغل سخت و پرریسک روبروه با کرونا هستند که زیاد هم به چشم نمی آیند، ولی واقعاً با جان و دل کار می کردند تا اقلام بهداشتی و دارویی را به مراکز درمانی برسانند. حتی در آن ایام که کشور به نوعی تعطیل بود و بعضی داروخانه ها هم تعطیل بودند، همکاران ما شبانه روز و در چند شیفت کاری خدمت رسانی کردند. حتی در توزیع اقلام دارویی مورد احتیاج مردم غیر از تجهیزات بهداشتی برای کرونا که احتیاج عادی روزمره مردم است ذره ای دریغ نکردند.

شاید باورش سخت باشد، اما در برهه ای که ماسک سهمیه بندی بود و کمبود داشتیم همکاران ما با رعایت امانت داری و هم دردی با مردم خودشان ماسک نداشتند و بسیاری به کرونا مبتلا شدند، ولی اجازه ندادند کسری در تعداد ماسک های مراکز بهداشتی بوجود آید. واقعاً شرایط پرخطری بود 20، 30 درصد ظرفیت ما در مراکز از دور خارج می شدند به خاطر اینکه یا دچار شدند یا علایم داشتند و لذا باقی مانده نیرو ها برای جبران این کمبود بیشتر کار کردند. شرایط سخت و پراسترسی بود، ولی همه از جان و دل مایه گذاشتند و به عشق مردم و برای سلامتی هموطنان خود کار کردند.

وبمستر وبلاگ: وبمستر وبلاگ | مجموعه از ترفندها، ابزارها و پکیج های آموزشی برای وبمسترها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 50483

به "آرین نژاد: مسئله ای در تامین اقلام بهداشتی نخواهیم داشت، از سودجویی در بحران کرونا تا خدمت گمنام در جبهه سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرین نژاد: مسئله ای در تامین اقلام بهداشتی نخواهیم داشت، از سودجویی در بحران کرونا تا خدمت گمنام در جبهه سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید