آشنایی با دیدنی های جهرم Jahrom

به گزارش مهسان بلاگ، شهر جهرم از شهر های نیمه جنوبی استان فارس و در فاصله 170 کیلومتری از شیراز قرار گرفته است. جهرم در گذشته به نام (گهرم) شناخته می شد که به معنای (محل حضور گرما) می باشد و در کتاب شاهنامه فردوسی از این شهر در دوره ساسانیان یاد شده است. آب و هوای شهر جهرم گرم می باشد و تغییر چندان دمایی بین فصول در این شهر وجود ندارد. این شهر دارای جاذبه های گردشگری بسیاری می باشد که در اینجا به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی جهرم بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با دیدنی های جهرم Jahrom

بلیط هواپیما در طاهاگشت

بقعه شیخ خلیفه

بقعه شیخ خلیفه (زین الدین علی خلیفه) مربوط به سده 7 ه.ق است و در شهرستان جهرم، بخش خفر، روستای جزه واقع شده و این اثر در تاریخ 10 دی 1381 با شماره ثبت 6783 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این آرامگاه مزین به کاشی های معرفی است که قسمتی از کاشی های محراب آن در سال 1316 خورشیدی از طرف اداره سابق فرهنگ شهرستان جهرم اقدام به انتقال آن به موزه پارس در شیراز شده که اکنون در این موزه قرار گرفته است. در این آرامگاه تعداد 6 گور وجود دارد که احتمالاً از دانشمندان و برجستگان خفر بوده اند. هنوز مقرنس های قسمتی از تاق ها سالم باقی مانده است.

مسجد و مدرسه خان

مسجد و مدرسه خان مربوط به دوره صفویه در غرب شهر جهرم قرار گرفته و مصالح آن از خشت، گل، آجر، سنگ و گچ می باشد. این بنا حدود 200 سال قبل توسط یکی از افراد خاندان موسس آن تعمیر شده که تاریخ تعمیر آن با حروف ابجد با شعر بر سنگی نوشته شده و بالای درب ورودی مدرسه نصب شده و هم اکنون تعدادی از طلاب و مدرسین همه روزه در مدرسه مشغول تحصیل و تدریس اند. مسجد خان از بناهای دوره صفویه است که ساختمان آجری این مسجد که در کنار ساختمان مدرسه خان واقع شده است، بر اساس سنگ نوشته در ورودی، از آثار ساخته شده در دوره شاه سلیمان دوم صفوی است که توسط حاجی سلیمان بیگ ذوالقدر جهرمی ساخته شده که ساختمان مسجد شامل شبستانی ساده با طاق های متعدد است که فاقد تزیینات و کاشی کاری است.

آتشکده قدمگاه جهرم

آتشکده قدمگاه جهرم که به نام قدمگاه جهرم و آتشکده جهرم نیز شناخته میگردد، در نزدیکی محله علی پهلوان و در دامنه شمالی کوه البرز بر روی تپه ای کوچک و به شکل ساختمانی است که قدمتش به دوران ساسانیان میرسد و دارای چشم انداز زیبای شهر می باشد. گفته می گردد که قدمگاه ها از معابد آناهیتا به شمار می فرایند که ویژه زنان بوده اند.این بنا شباهتی به شبستانهای مسجد داشته و شامل یک عده طاق های رو به شمال است. در قسمت وسط در پشت طاق های فوق محوطه سرپوشیده شبیه چار سوق بازار وجود دارد و در همین قسمت است که بر روی قلعه سنگی نقشهایی حجاری شده و در نتیجه نام قدمگاه را به کلیه این ساختمان داده است. در بالای درگاه یکی از اطاقهای شرقی در داخل بنا سنگی نصب شده و اشعاری از حکیم سرائی شاعر معروف جهرم بر روی آن نوشته شده است .

دروازه پیرشبیب

دروازه پیر شبیب که از آثار دوره قاجاریه است، در داخل شهر جهرم قرار گرفته است. این اثر دالانی با سقف گنبدی است و عرقچین و مقرنس کاری گچی، پوشش درونی آن را تشکیل می دهد. ارتفاع گنبد تا کف 5 متراست و بالای این دروازه کتیبه ای تعبیه شده که تاریخ 1268 قمری روی آن حک شده است.در بدنه دیوار این دروازه 6 کتیبه وجود دارد. همچنین سکویی دو طرف این دروازه به عرض 5/4 متر و با ارتفاع یک متر تعبیه شده است.

چهارطاق آتشکده قطب آباد

قدمت بنای چهارطاقی قطب آباد جهرم به زمان ساسانیان می رسد. این بنا از سنگ و ساروج ساخته شده است و به عنوان آتشکده مورد استفاده قرار می گرفت. چهارطاق در فاصله 12 کیلومتری مرکز بخش، در اطراف روستای بابا عرب (علویه) روی یک تپه واقع شده است.

قلعه گبری

قلعه گبری، محل سکونت زرتشتی ها بوده که در جهرم زندگی می کردند. در حمله اعراب به این منطقه چیزی از این قلعه تاریخی به جا نماند. این قلعه روی کوهی باصفا و سرسبز در فاصله کوتاه از غار سنگ شکنان واقع شده است. این قلعه به شکلی بوده است که هیچ کس نمی توانسته از این قلعه بالا برود و به آن نفوذ کند زیرا کوه آن همانند دیوارهایی بلند سد راه می گردد. از شگفتی های قلعه گبری جهرم چاه این قلعه است که در سنگ کوه حفر شده است.

غار سنگ تراشان

غار سنگ تراشان از جاذبه های دیدنی جهرم و مقصد بسیاری از گردشگران است. این غار یکی از بزرگ ترین غارهای دست ساز دنیا است که به دست سنگ تراشان جهرمی در دوران صفویه انجام ساخته شده است. هدف آن ها از کندن سنگ های آهکی غار امرار معاش بوده است اما با ایجاد نقش های زیبا و ساخت ستون ها برای استقامت سقف غار بنایی تاریخی و ارزشمند را به یادگار گذاشته اند. حدود صد ستون در طول غار مشاهده می گردد که زیبایی بیشتری به تالار غار بخشیده اند.

بازار سرپوشیده زندیه جهرم

این بازار همانطور که از نامش پیداست، یکی از یادگارهای به جای مانده از اواخر دوران زندیه است. به این بنا لقب خواهر دوقلوی بازار وکیل در شیراز را داده اند.بازار زندیه از جمله بازارهای صلیبی است که از چهار سوق زیبا در وسط آن تشکیل شده است. همچنین بازار زندیه دارای چندین کاروانسرا،مسجد و حمام دیدنی است.

آبشار مروارید خفر

حالا که گذرمان به جهرم زیبا افتاده است بی انصافی است اگر به ذکر بناهای تاریخی این شهر بسنده نموده و چشم بر جاذبه های طبیعی و فرح بخش جهرم که از دیگر جاهای دیدنی جهرم هستند ببندیم. آبشار مروارید خفر یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی شهر جهرم محسوب می گردد که در تمام فصول سال پذیرای گردشگران و علاقمندان به طبیعت است. جاذبه این آبشار در فصل زمستان دو چندان می گردد؛ چرا که دارای چشمه آب گرم است و در زمستان بخاری از آن بلند می گردد و جلوه ای رؤیایی به آبشار می بخشد و همانند نقاشی های اسرارآمیز ژاپنی می گردد. آب این چشمه شیرین و آشامیدنی است. انواع ماهی و خرچنگ در آن زیست می نمایند.

پل گچی اسفل

این پل در شمال غربی و نزدیک شهردوزه قرار گرفته است.قدمت این پل به دوران صفویه بر میگردد.این پل توسط خواجه عبدالصمد دوزه ای سیمکانی بر رودخانه سیمکان ساخته شده است که ارتباط دهنده بین شهردوزه و روستای اسفل می باشد.جنس پل از سنگ و ساروج می باشد.

غار شفق

غار شفق در 140 کیلومتری شرق شیراز، در شهرستان جهرم بخش سیمکان در 75 کیلومتری جهرم و دقیقا روبروی روستای کوشکسار قرار گرفته است . غار شفق غاری آهکی می باشد و از غارهای تونلی و طبقاتی است. این غار دارای استلاگمیت و استلاکتیت های منحصر به فردی میباشد. این غار، سه دهانه دارد و درون آن مانند سالنی است که گنجایش صدها نفر انسان را دارد.این غار در دهه چهل شمسی توسط کوهنوردان فارس کشف شد. از لحاظ غار سنگها این غار غنی نمی باشد. رطوبت داخل غار نیز نسبتا بالاست.

روستا هکان

روستا هکان از توابع شهر جهرم دارای معماری بسیار خاص و جذابی می باشد. یکی از جاذبه های مهم این روستا، نزدیکی این روستا به دشت هکان می باشد که دشتی بسیار زیبا با طبیعتی دلنشین می باشد. از جمله محصولات اصلی این روستا می توان به تنباکو، برنج، انواع مرکبات اشاره نمود که از جمله محصولات کشاورزی مهم این روستا می توان به لیمو ترش و لیمو شیرین اشاره نمود. قرار دریافت این روستا در مجاورت کوهستان و همچنین وجود نخل های تنومند، زیبایی این روستا را چند برابر نموده است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: تاپ تراول
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 34170

به "آشنایی با دیدنی های جهرم Jahrom" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با دیدنی های جهرم Jahrom"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید