آن چه دانشمندان هنوز درباره کرونا نمی دانند

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران: آمار مبتلایان به ویروس کرونای جدید در دنیا از یک و نیم میلیون نفر گذشته و تا کنون نزدیک به صد هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

آن چه دانشمندان هنوز درباره کرونا نمی دانند

دانشگاه ها، آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در سراسر دنیا بی وقفه در پی یافتن راهکاری نهایی برای خاتمه دادن به این کابوس سال 2020 هستند، اما تا این لحظه و در زمان انتشار این مطلب، هنوز هیچ دورنمای روشنی برای خاتمه این شرایط قابل تصور نیست.

دانشمندانی که در کوشش برای ساخت واکسن یا فراوری دارو برای مقابله با ویروس کرونای جدید هستند، هیچ زمان تعیینی برای خاتمه همه گیری دنیای اعلام ننموده اند. در خوشبینانه ترین حالت، بعضی خاتمه تابستان و بعضی دیگر خاتمه امسال میلادی را حداقل زمان لازم برای خاتمه بخشیدن به شیوع کرونا تخمین زده اند.

تا امروز دانشمندان چیز های بسیاری درباره بیماری کووید 19 دریافته اند و چیز های بسیاری هم هست که هنوز تعیین نیست. تعجبی ندارد که در چنین شرایطی، حتی سازمان دنیای بهداشت نیز اطلاعات متناقض و یا موقتی منتشر و بعد از مدتی آن را تصحیح کند.

بحث بر سر راه های انتقال ویروس، بحث بر سر این که آیا ماسک N95 قابلیت استفاده دوباره دارد یا نه، یا این که فاصله گیری فیزیکی مجاز یک ونیم متر باشد یا دو متر هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

پیامد ها و تأثیرات ابتلا به ویروسی با قطر 125 نانومتر، با وجود پیشرفت های خیره نماینده پزشکی و ژنتیک و بهداشت، هنوز نقاط مبهم بسیاری دارد.

تا این لحظه در حدود 70 دارو روی میز آنالیز دانشمندان دنیا است و بر اساس بعضی مطالعات، حدود 30 ماده مؤثر در مقابله با ویروس SARS-CoV-2 در حال آزمایش است. از دارو های ضدمالاریا گرفته تا دارو های ضدابولا و ضد ایدز و روماتیسم هم آنالیز شده اند، اما تا کنون اثری که بتوان آن را نتیجه بخش تلقی کرد یافت نشده است.

یکی از دلایل این که دانشمندان دارو های قبلی برای مقابله با عفونت های ویروسی را برای مقابله با کرونا نیز آزمایش می نمایند این است که این داروها، از قبل، مراحل تست انسانی و اخذ مجوز را طی نموده اند و اگر کارآمدی و اثربخشی آن ها نشان داده گردد، با سرعت بیشتری می توانند آن را به فراوری انبوه برسانند.

فراتر از پزشکان و ویروس شناسان و دانشمندان ژنتیک، بخش صنعت و تکنولوژی نیز بی کار ننشسته و مهندسان و طراحان هم در پی یافتن راهکار های خلاقانه برای مقابله با کرونا هستند.

کمبود دستگاه های یاری تنفسی در بیمارستان ها یکی از عوامل بالا رفتن مرگ ومیر در بسیاری کشور های دنیاست. اخباری که از ظرفیت محدود این دستگاه ها در ایتالیا گزارش می گردد بسیار نگران نماینده و دردناک است. در چنین شرایطی، مهندسان کمپانی مرسدس بنز، تکنولوژی ای به نام CPAP را توسعه داده اند که به احتمال بالا کمبود تجهیزات بسیار گران قیمت دستگاه های تنفسی ونتیلاتور ها را تا حدی جبران می نماید.

بعضی گزارش ها نشان می دهد که تکنولوژی ابداعی مهندسان تیم فرمول یک مرسدس بنز، احتیاج بسیاری از بیماران را به دستگاه های تنفسی رفع خواهد نمود.

چیز هایی که دانشمندان می دانند و نمی دانند

ویروس SARS-CoV-2 مکانیسم اثر پیچیده ای دارد و این مسئله بسیاری از دانشمندان را گیج نموده است. بر اساس بسیاری مطالعات علمی منتشر شده تا کنون، بیشتر قربانیان در سراسر دنیا مردان بوده اند، هرچند نرخ ابتلای زنان و مردان به این ویروس یکسان بوده است. در بسیاری کشور ها بیش از 60 درصد قربانیان مرد بوده اند.

بعضی پژوهشگران این مسئله را بی ارتباط با عملکرد ویروس کرونا می دانند و بر این باورند که دلیلش این است که مردان بیش از زنان دخانیات مصرف می نمایند. بعضی دیگر نیز عامل بیولوژیک را در آن دخیل می دانند و پاسخ را در هورمون های استروژن و تستسترون جست وجو می نمایند.

نکته مبهم بعدی این است که در ابتدای شیوع ویروس کرونای جدید این باور وجود داشت که فقط افراد سن بالا و با سابقه بیماری قبلی در معرض خطر هستند، اما پس از مدتی تعیین شد که جوانان و افراد کم سال و حتی نوزادان نیز در معرض خطر کرونا هستند.

یافته دیگر و مطالعات جدید دانشمندان درباره ویروس کرونای جدید، نتایح نسبتاً امیدبخشی هم دارد. یکی این که بعضی مطالعات جدید منتشرشده نشان می دهد با توجه به سرعت کند جهش های ژنتیکی ویروس جدید، احتمالاً برخلاف آنفلوآنزای فصلی که هر سال احتیاج به فراوری واکسن جدید دارد، فقط به یک واکسن احتیاج باشد.

بعضی دانشمندان معتقدند که سرعت جهش ویروس کرونای جدید از جهش های ویروس آنفلوآنزا کمتر است و مشابه ویروس های سندروم شدید تنفسی حاد (SARS) و سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) است.

البته نکات نومیدنماینده ای نیز در آخرین یافته های دانشمندان وجود دارد و از آن جمله می توان به این اشاره نمود که قابلیت انتقال این ویرس به مراتب بیش از آنفلوآنزاست، هیچ ایمنی قبلی در برابر آن وجود ندارد و همه انسان ها به صورت بالقوه در برابر ابتلا به این ویروس آسیب پذیرند.

آیا امیدی هست؟

هنوز در بین دانشمندان و پزشکان و مؤسسات تحقیقاتی و مقامات سازمان دنیای بهداشت بر سر این که چه دارویی به چه میزان اثربخشی دارد، اتفاق نظری وجود ندارد.

بعضی دانشمندان برای رمدسیویر Remdesivir که قبلاً برای مقابله با ابولا فراوری شده بود، بختی قائل اند و همچنان در حال آزمایش های تکمیلی روی آن هستند. بعضی دیگر به کلروکین Chloroquin و یا هیدروکسی کلروکین Hydroxychloroquin که برای مقابله با مالاریا به کار گرفته می شد، امید بسته اند.

این دانشمندان احتمال می دهند که این دارو ها حتی در کنار دارو های شناخته شده ضدایدز در مقابله با عفونت های ویروسی مانند بیماری کووید 19 مؤثر واقع شوند. هرچند مطالعات بعضی دانشمندان اثربخشی دارو های ضدایدز را در مقابله با ویروس کرونای جدید رد می نماید.

مسئله این است که اعلام اثربخشی یا بی اثر بودن یک دارو به این سادگی ها ممکن نیست. چنین چیزی منوط به آزمایش های فراوان تکرارپذیر است و اگر یک یا چند بیمار در جایی از دنیا بر اثر مصرف دارویی بهبودی یافته اند، به این معنا نیست که آن دارو قطعی یا مؤثر است.

بر این منوال، بعضی پزشکان از اثربخشی دارویی به نام فاوی پیراویر صحبت می نمایند و بعضی دیگر اثربخشی آن را تأیید نمی نمایند.

در دانش پزشکی، چنین اختلاف نظر هایی کاملاً طبیعی است. اواسط ماه مارس، سازمان بهداشت دنیای توصیه کرد که مردم از مصرف داروی ایبوپروفن برای تسکین علائم بیماری کووید 19 پرهیز نمایند، چون ممکن است عفونت را تشدید کند. وزیر بهداشت فرانسه نیز توصیه نموده بود برای کاهش تب بهتر است از استامینوفن (پاراستامول) استفاده گردد، اما سازمان دنیای بهداشت تنها چند روز بعد در روز 19 مارس اخطار خود حذف کرد.

این مسئله فقط محدود به بحران شیوع ویروس کرونای جدید نیست. همین روز های اخیر، سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا FDA توصیه کرد که افراد به هیچ وجه از داروی رانیتیدین استفاده ننمایند و مصرف این دارو متوقف و از بازار خارج گردد. این دارو در سال 1976 یعنی بیش از چهل سال قبل در انگلستان کشف شد و از سال 1981 برای درمان مسائل گوارشی استفاده می شد و اینک خطرناک تشخیص داده شده و باید کنار گذاشته گردد.

در پاسخ به این پرسش که آیا امیدی هست یا نه، چند نکته را نباید از نظر دور داشت. قبل از هرچیز نتایج داده ها و آنالیز های دانشمندان در زمینه این همه گیری دنیای است که باید تکمیل گردد. چیز هایی که دانشمندان می دانند هنوز کمتر از آن است که بتوان در کوتاه مدت انتظار داشت به ریشه کنی کرونا منجر گردد و باعث گردد به زودی زندگی عادی در سراسر دنیا برقرار گردد.

مسئله دوم کنترل این بیماری است که با استفاده از کیت های تشخیصی، قرنطینه و فاصله گیری فیزیکی ممکن می گردد؛ و مسئله سوم کشف واکسنی است که هنوز تا این لحظه به صورت قطعی پیدا نشده است. مؤسسات تحقیقاتی ای که از کشف واکسن خبر داده اند کم نیستند. بعضی شرکت های داروسازی و مؤسسات پژوهشی اجازه انجام تست ضدکرونا روی انسان را دریافت نموده اند. شرکت چینی کانسینوبیو و شرکت هایی مثل US-Inovio و بیو ان تک BioNTech و کمپانی آلمانی CureVac از جمله شرکت هایی هستند که از این ماه یا ماه های آینده واکسن های خود را روی افراد داوطلب آزمایش خواهند کرد.

در کنار این ها، کیت های تشخیصی کرونا نیز برای پزشکان از اهمیت بسیاری برخوردارند. کیت های تشخیصی با شناسایی افراد مبتلا می تواند شیوع بیماری را تا حد امکان کنترل کند و از شمار قربانیان بکاهد.

البته فراوری کیت های تشخصی نیز به سادگی ممکن نیست و از آن جمله می توان به اعلام نارضایتی بعضی کشور های اروپایی از کیت های چینی تشخیص کرونا اشاره نمود. همچنان که، برای مثال، مقامات بهداشتی جمهوری چک چندی پیش اعلام کردند حدود80 درصد از کیت های چینی تست کرونا درست کار نمی نمایند.

مشکل بعدی بر سر راه، توان محدود انجام آزمایش روزانه است. در کشوری مثل آلمان در حال حاضر فقط می توان روزانه 40 هزار آزمایش کرونا انجام داد و متخصصان ویروس شناسی این کشور به دنبال راهی هستند که این میزان را بتوان به روزی 200 تا 400 هزار نفر رساند و ژنوم ویروس SARS-CoV-2 را با نمونه برداری از مخاط افراد تشخیص داد.

اگر کیت های تشخیصی، دستگاه های تنفسی، یافتن دارویی کارآمد و کشف واکسن، رعایت قرنطینه و فاصله گیری فیزیکی در کشور های گوناگون طبق برنامه مورد انتظار دانشمندان پیش برود، بله؛ امیدی به متوقف کردن کرونا هست و می توان امید داشت زندگی در شهر های دنیا به روال عادی برگردد.

نکته این است که این پیش شرط ها چه زمانی محقق می شوند و سایه هراس از کرونا تا چه زمانی بر سر مردم دنیا خواهد بود؛ مسئله ای که هنوز برای هیچ کس روشن نیست.

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: برترین ها
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 52897

به "آن چه دانشمندان هنوز درباره کرونا نمی دانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آن چه دانشمندان هنوز درباره کرونا نمی دانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید