استارتاپها بهترین راه چاره معضل اشتغال دانشجویان ریاضی، ضرورت راهنمایی نخبگان برای انتخاب رشته اقتصاد

به گزارش مهسان بلاگ، عضو سابق هیات علمی دانشگاه شریف، اشتغال دانشجویان ریاضی در استارتاپ ها،ارتقای دانشگاه ها و اهمیت دادن به نوابغ را رمز حفظ نخبگان ریاضی در کشور دانست و گفت: یکی از مسائل ما قوانین سخت گیرانه دانشگاه ها برای جذب نوابغ و همچنین سرمایه گذاری نکردن در رشته های علوم پایه و علوم انسانی است؛ لذا یکی از دلایلی که نابغه اقتصاد در ایران نداریم، این است که دانشجویان برتر به سراغ رشته هایی مانند برق می روند که متخصصان زیادی دارد. باید سیاست گذاری گردد که به آن ها امکاناتی داده گردد تا به جای رشته برق و کامپیوتر به سراغ اقتصاد بروند. این، طرحی است که به نظام هم یاری خواهد نمود تا مسئولان بهتری به کشور خدمت

استارتاپها بهترین راه چاره معضل اشتغال دانشجویان ریاضی، ضرورت راهنمایی نخبگان برای انتخاب رشته اقتصاد

دکتر اسدالله آسرایی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره اشتغال دانشجویان در استارتاپ ها که می توانند در قالب شرکتهای دانش بنیان نوپا زیرنظرپارک علم و فناوری دانشگاه ها به فعالیت خود بپردازند، اظهار کرد: در استارتاپ های موفق مدل سازی ریاضی صورت می گیرد. دانشگاه های موفق در ایران دانشگاه هایی هستند که در آن ها به دانشجویان جوان میدان داده می گردد تا فکرهایشان را پیاده نمایند، طرح ارائه بدهند و این طرح ها به پروژه تبدیل گردد و دانشگاه در مرحله آخر شرکت هایی را دعوت کند تا طرح این دانشجویان را بخرند و به فراوری برسانند. بهترین راه چاره برای حل معضل اشتغال دانشجویان ریاضی حضور در استارتاپ ها است.

این استاد ریاضی با اشاره به این که یکی از اقدامات موثر دولت، حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این استارتاپ ها است، گفت: بعد از پیشرفت استارتاپ ها معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از استارتاپ ها پشتیبانی می نماید تا هنگامی که به فراوری برسند و بعد از آن یا شرکتی با آن ها سهیم می گردد یا با سرمایه خودشان محصولشان را به بازار عرضه می نمایند؛ اما استارتاپ ها و دانشگاه ها نباید صرفا منتظر حمایت دولت باشند. باید مانند کشورهای پیشرفته، خود دانشگاه ها پیشرفت نمایند و جلو بروند؛ البته ممکن است از هر 10 استارتاپ پنج یا 6 مورد با شکست روبرو شوند، اما با هر شکست راه جدیدی در مقابلشان باز می گردد و آن هایی هم که موفق می شوند به سرمایه یا ثروت کلان می رسند.

وی راز موفقیت دانشگاه های مطرح جهان مانند استنفورد را در حمایت از استارتاپ ها دانست و این دانشگاه را مهد شکل گیری شرکت هایی مانند HP و Nike خواند.

آسرایی لزوم مشورت مسئولان دانشگاه ها با کارآفرینان برای معین شدن احتیاجهای بازار جهت حمایت از استارتاپ ها را یادآور شد و گفت: دانشگاه ها باید از کارآفرینان بخواهند کارگاه هایی برای دانشجویان برگزار نمایند تا دانشجویان با احتیاج روز بازار آشنا شوند و متناسب با راهنمایی های کارآفرینان دروسی در کنار دروس اصلی دانشجویان به آن ها آموزش دهند تا با توجه به احتیاج بازار در اشتغال موفق باشند. دلیل شهرت رشته ای مانند ریاضیات مالی همین بود که احتیاج جهان به چنین رشته ای احساس و باعث ایجاد این رشته شد.

قوانین سخت گیرانه دانشگاه ها مانع جذب نوابغ

وی یکی از مسائل ریاضی در ایران را قوانین سخت گیرانه در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانست و یکی از دلایل افزایش دزدی در مقاله نویسی را تاکید زیاد دانشگاه ها بر تعداد مقاله های ISI عنوان نمود و گفت: یکی از مسائل ریاضی و دیگر رشته ها در ایران این است که دانشگاه ها تاکید بیش از اندازه ای بر تعداد مقاله های ISI دارند؛ مثلا برخی دانشگاه ها تا دانشجو 8 مقاله ISI نداشته باشد، اجازه نمی دهند از رساله دکتری خود دفاع کند. همچنین در مورد درخواست هیات علمی شدن در دانشگاه های کشور نیز تعداد مقالات، شاخصی برای جذب است، درصورتی که در خارج از کشور چنین نیست و اگر فرد مدرک دکتری خود را از دانشگاهی مانند کمبریج یا استنفورد گرفته باشد، دیگر احتیاجی به مقاله ISI نیست و اعتبار دانشگاه مهم تر از مقاله ISI است. اگر مرحوم مریم میرزاخانی قبل از پروفسور شدن به ایران می آمد، به خاطر همین قوانینی که تعداد مقاله را ملاک قرار می دهند، احتمالا در دانشگاه های ایران استخدام نمی شد.

اگر بگویم مریم میرزاخانی ابن سینای ثانی بود اغراق ننموده ام

عضو سابق هیات علمی دانشگاه شریف گفت: هنگامی که مرحوم میرزاخانی وارد دانشگاه هاروارد شد، امتحان جامع دکتری در آن دانشگاه در حال برگزاری بود به ایشان اجازه داده شد که با مدرک لیسانس آزمون جامع دکتری را بدهد و چون در آن آزمون نمرات عالی آورد، به او اعلام شد احتیاجی به گذراندن درس های دیگر ندارد و می تواند نوشتن تز دکتری را شروع کند. اگر مریم میرزاخانی در ایران بود ابتدا باید 28 واحد در مقطع ارشد می گذراند، بعد 21 واحد هم در مقطع دکتری می گذراند و سپس اجازه داده می شد تا امتحان جامع phd دهد. این چیزی است که در دانشگاه های ایران رخ نمی دهد. مورد مشابهی در دانشگاه شریف وجود داشت که به تایید استادان بزرگ نابغه علم فیزیک بود، اما مجبور بود تمام واحدها را بگذراند تا بتواند مدرک کارشناسی ارشد خود را بگیرد.

وی ادامه داد: هنگامی که مریم میرزاخانی استاد دانشگاه پرینستون بود، دانشگاه استنفورد به ایشان نامه داد که اگر برای تدریس این دانشگاه را انتخاب کنید به عنوان استاد تمام (full professor) شما را استخدام می کنیم، کدام دانشگاه در ایران چنین کاری می نماید؟

دکتر آسرایی یکی از شاهکارهای میرزاخانی را متصل کردن ریاضیات محض به ریاضیات کاربردی عنوان نمود و درباره وی گفت: ایشان در علم ریاضیات کاری نموده که در 100 سال آینده دانشمندان باید روی آن تحقیق نمایند و اگر بگویم مریم میرزاخانی ابن سینای ثانی بود، اغراق ننموده ام.

شناسایی و راهنمایی استعدادهای درخشان در بنیاد مریم میرزاخانی

عضو هیات امنای بنیاد مریم میرزاخانی این بنیاد را بنیادی خصوصی توصیف کرد که هدفش شناسایی استعدادهای درخشان و در حد توان یاری کردن به آن ها در همه مقاطع تحصیلی و در همه رشته ها مخصوصا ریاضی است.

وی درباره بنیاد مریم میرزاخانی گفت: در حال حاضر در حال تصویب مراحل قانونی ثبت این بنیاد هستیم. دراین مجموعه متخصصانی را گرد هم آوردیم تا راه هایی را شناسایی و به ما اعلام نمایند که چگونه باید دانش آموزان و دانشجویان مستعد را در مسیر استعداد و علاقه شان راهنمایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه کنترل مسیری که هر کدام از این استعدادهای درخشان می خواهند طی نمایند، بسیار مهم است، گفت: ممکن است در مسیر شناسایی و راهنمایی، این افراد متوجه شوند فیزیک بهتر از ریاضی است، متخصصان در بنیاد مریم به آن ها یاری می نمایند که با توجه به سوابق علمی شان و مصاحبه هایی که با آن ها داشتند، بهترین مسیر را بیابند.

کمبود دبیر خوب در دبیرستان ها

آسرایی در ادامه یکی از مسائل ریاضی را نبود معلم خوب در دبیرستان ها عنوان نمود و گفت: یکی از پیشنهادهایی که ما قبلا برای دانشگاه پیغام نور ارائه داده بودیم، این بود که این دانشگاه مانند دانشگاه شریف، تهران و… کارشناس ریاضی یا فیزیک تربیت نکند و با آموزش کتاب های مرجعی مانند توماس در ریاضی و هالیدی در فیزیک دبیر ریاضی و فیزیک تربیت نمایند و به مدارس تحویل دهند.

وی در ادامه دانشگاه فرهنگیان را که صرفا برای تربیت دبیر تاسیس شده، دانشگاهی قابل احترام توصیف کرد و گفت: به نظر من بهتر است در این دانشگاه سیستم درسی را تغییر دهند. این دانشگاه نباید برنامه های درسی دانشگاه های دیگر را پیاده کند و صرفا یک لیسانس ریاضی تربیت کند. تغییر دیگری که باید صورت بگیرد، این است که از اساتید برجسته هر رشته استفاده نمایند که دبیران بهتری در همه رشته ها و مخصوصا ریاضی به آموزش و پرورش تحویل داده گردد.

لزوم سرمایه گذاری برای راهنمایی دانش آموزان نخبه به رشته های علوم پایه و علوم انسانی

عضو سابق هیات علمی دانشگاه شریف با بیان این که در این دانشگاه روی دروس پایه تمرکز زیادی وجود دارد، گفت: برای این که زمینه تفکر و استدلال در دانشجویان ایجاد گردد، سخت گیری ها در آموزش دروس پایه مانند ریاضی 1 و فیزیک 1 و ... بیشتر است و استادان باتجربه این دروس پایه را تدریس می نمایند و وقتی دانشجویان به دروس اختصاصی می رسند، دیگر درس ها برایشان آسان است.

به گفته این استاد دانشگاه، وقتی استادان با تجربه دروس پایه را تدریس می نمایند، حتی مسائلی هم که در دو کلاس پشت سر هم می خواهند برای دانشجویان طرح نمایند، متفاوت است؛ بنابراین تدریس دروس پایه بسیار مهم است و باید استادان خوبی برای تدریس دروس ریاضی و فیزیک تربیت کنیم.

عضو سابق شورای اجرایی المپیاد دانشجویی یکی از معضل های کشور را سرمایه گذاری نکردن در رشته های علوم پایه و علوم انسانی دانست و گفت: یکی از دلایلی که ما نابغه اقتصاد در ایران نداریم، همین است که دانشجویان رتبه برتر به سراغ رشته هایی مانند برق می روند که در ایران متخصصان زیادی دارد. باید سیاست گذاری گردد که به دانشجویان رتبه برتر امکاناتی داده گردد و این ها به جای رشته برق و کامپیوتر به سراغ اقتصاد بروند. این، طرحی است که در آینده به نظام هم یاری خواهد نمود تا مسئولان بهتری به کشور خدمت نمایند. البته اجرای این طرح احتیاجمند مصوباتی است که امکانات در اختیار دانشجویان نخبه قرار داده گردد و از دانشجویان حمایت گردد. حضور دانشجویان نخبه در رشته های انسانی باعث می گردد این ها در آینده که به مقام استادی رسیدند، شاگردان خوبی در علوم انسانی تربیت نمایند.

آسرایی اضافه کرد: اگر ما یکی از بهترین وزارت نیروهای جهان را داریم، به این دلیل است که 100 هزار نابغه برق و کامپیوتر وضعیت برق کشور را که یکی از سخت ترین سیستم های برق رسانی را دارد، رصد می نمایند؛ چرا که بهترین دانش آموزانمان چهل سال است که رشته برق را انتخاب می نمایند.

ارتقای دانشگاه ها رمز حفظ نخبگان ریاضی در ایران

وی در پاسخ به سوالی درباره راه چارههای حفظ نخبگان ریاضی در کشور از لزوم قدم برداشتن دانشگاه ها در مسیر تبدیل شدن به دانشگاهی مانند هاروارد چنین گفت: دانشگاهی مانند دانشگاه هاروارد، تعداد دانشجویان خارجی زیادی دارد و یکی از دلایل موفقیتش این است که دانشجویان خارجی خوب را جذب می نماید، در ایران هم زمینه های ورود دانشجویان خارجی به دانشگاه ها فراهم شده اما چندان پیشرفت ننموده است؛ البته باید توجه داشت که در ریاضی ایران نمی گردد 100 تا مریم میرزاخانی تربیت کرد. در آمریکا هم ممکن است هر 10 سال فقط یک بار برنده جایزه فیلدز یک آمریکایی باشد، بقیه سال ها برندگان خارجی هستند. قدم بعدی این است که در قوانین تجدید نظر گردد و به نوابغ اهمیت دهیم؛ مثلا وقتی یک نابغه از خارج از کشور به ایران می آید، سوابق را آنالیز نمایند و دیگر از تک تک واحدهایی که گذرانده نپرسند، او را سر کلاس بفرستند و به او حقوق خوبی بدهند. قدم دیگری که می توان برداشت این است که امکانات خوبی به دانشجویان داده گردد و به آن ها یاری نمایند تا شرایطی مانند وقتی که یک نابغه از ایران به کشورهای خارجی می رود و آن دانشگاه ها همه تسهیلات و امکانات را برایش فراهم می نمایند، برای وی در داخل کشور نیز این شرایط مهیا گردد.

آسرایی با اشاره به این که وجود امثال مریم میرزاخانی و استادان ریاضی ایرانی در دانشگاه های معتبر جهان گواه این است که ایران صندلی خوبی در ریاضیات جهان دارد؛ مراودات بین المللی علمی دانشگاه های ایران در علم ریاضیات را خوب توصیف کرد، اما به گفته وی مسائل ارزی باعث کاهش این ارتباطات بین المللی شده است.

به گزارش خبرنگاران، دکتر اسداله آسرایی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضی و در دانشگاه شریف گذراند و دکتری خود در این رشته را از دانشگاه سالفورد انگلستان گرفته است. وی 41 سال سابقه تدریس ریاضی دارد و هم اکنون مشغول فارغ التحصیل کردن سومین دانشجوی خود در مقطع دکتری است. به گفته دکتر آسرایی این دانشجو در رشته کنترل ریاضی مشغول به تحصیل است و به صورت حق التدریسی هم با دانشگاه ها در ارتباط است.

دکتر آسرایی از سال 1353 تا 1357 استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف و از سال 58 تا 97 هم عضو هیات علمی دانشگاه گیلان بوده است. وی دارای 21 مقاله در مجلات داخلی و بین المللی است که یکی از آن ها Hot Paper است و مورد رجوع صدها دانشمند بوده است. او هم چنین مولف کتاب نگرشی هندسی در کنترل غیرخطی است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

سبزوار: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 2482

به "استارتاپها بهترین راه چاره معضل اشتغال دانشجویان ریاضی، ضرورت راهنمایی نخبگان برای انتخاب رشته اقتصاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارتاپها بهترین راه چاره معضل اشتغال دانشجویان ریاضی، ضرورت راهنمایی نخبگان برای انتخاب رشته اقتصاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید