این کتابخانه عجیب در دو کشور مختلف واقع شده است!

به گزارش مهسان بلاگ، کتابخانه ای در دو کشور مختلف!

کتابخانه هاسکل (Haskell) دو آدرس مختلف دارد! عده ای می گویند این کتابخانه در کشور کاناداست و عده ای هم آن را متعلق به آمریکا می دانند اما در کمال تعجب هر دو گروه درست می گویند! حتما می پرسید مگر می گردد یک کتابخانه در آن واحد در دو کشور جداگانه قرار داشته باشد؟ بله این کتابخانه معروف و بزرگ در مرز بین کانادا و آمریکا قرار گرفته است و با معماری جذابش یکی از معروف ترین کتابخانه های دنیاست. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره کتابخانه هاسکل بیشتر بدانید.

این کتابخانه عجیب در دو کشور مختلف واقع شده است!

در مرز بین کشورهای کانادا و آمریکا کتابخانه ای بزرگ و دیدنی به اسم هاسکل هست که به نام سازنده اش نامگذاری شده اما نیمی از ساختمان کتابخانه در شهر آمریکایی دربی و نیمی از آن در شهر کانادایی ستنستید واقع شده است. از آن جایی که دو شهر، مرزی هستند جاذبه های مشترک زیادی هستند که در ادامه درباره آن ها شرح می دهیم اما اجازه بدهید الان فقط درباره این کتابخانه عجیب حرف بزنیم. کتابخانه هاسکل در یک ساختمان سنگی صدساله و زیبا واقع شده است و به سبک کواین آن ساخته شده به طوری که از بهترین کتابخانه های عمومی جهان در زمان خودش بود.

اینکه این کتابخانه در مرز دو کشور ساخته شده اصلا اتفاقی نبوده و معماران عمدا آن را در مرز مشترک دو کشور ساختند تا هم مردم کانادا و هم مردم آمریکا بتوانند از آن استفاده نمایند. این کتابخانه به همراه خانه اپرا توسط فردی آمریکایی به اسم هاسکل و همسر کانادایی اش مارتا ساخته و به ساکنان دو کشور بخشیده شد. از آن جایی که این زن و شوهر از دو کشور کانادا و آمریکا بودند دوست داشتند تا کتابخانه ای را درست نمایند که هم برای مردم کانادا و هم برای مردم آمریکا باشد و تعامل بین مردمان این دو کشور را بیشتر کند. با اینکه ورودی این کتابخانه در کشور آمریکا واقع شده است اما کانادایی ها می توانند آزادانه وارد کتابخانه شوند و از آن استفاده نمایند البته به شرطی که وقتی کارشان با کتابخانه تمام شد دوباره به کشور خودشان کانادا برگردند!

در داخل کتابخانه و همینطور خانه اپرا همه چیز مشترک است؛ مردمان کانادا و آمریکا اینجا را میراثی مشترک می دانند که می توانند ساعت ها در سالنش مطالعه و کتاب بخوانند. در واقع این مکان فرهنگی بهانه ای شده تا مردمان این دو کشور هم را ببینند و بدون هیچ مسئله ای با هم در تعامل باشند. در داخل ساختمان کتابخانه یک خط مشکی روی زمین سالن مطالعه کشیده شده که مرز بین کانادا و آمریکا را تعیین نموده است. در بالای کتابخانه یک خانه اپرا هست که خطی مورب در بین جایگاه هایش واقع شده است به گونه ای که نیمی از استیج و جایگاه ها در سمت کانادایی و بقیه جایگاه ها در سمت آمریکایی است برای همین این خانه اپرا تنها خانه اپرای آمریکاست که استیج ندارد! همین وضعیت در کتابخانه هم وجود دارد و همه چیز بین کانادایی ها و آمریکایی ها تقسیم شده است! کتاب بچه ها در سمت آمریکایی و دیگر مجموعه ها و اتاق مطالعه در سمت کانادایی است پس می توانیم بگوییم که اینجا تنها کتابخانه آمریکاست که هیچ کتابی در آن نیست!

این کتابخانه در طول دهه ها به محلی برای ملاقات و تعامل مردم آمریکا و کانادا تبدیل شده است در واقع تنها نقطه جهانست که مردمان دو کشور مختلف می توانند بدون اینکه به طور قانونی مرز را رد نموده باشند همدیگر را از نزدیک ببینند. البته در سال های اخیر این مرز آزاد که هیچ نگهبان و یا بازرسی هم نداشت مورد سوء استفاده هایی نهاده شد. در سال 2011 یک مرد کانادایی قصد داشت که یک کوله پشتی پر از اسلحه را به وسیله سرویس بهداشتی کتابخانه به طور پنهانی وارد آمریکا کند اما در نهایت دستگیر شد. بعد از چنین اتفاق هایی، اقدامات امنیتی زیادی در نزدیکی کتابخانه برقرار شد به طوری که پلیس امنیت به طور 24 ساعته در بیرون کتابخانه نگهبانی می دهد تا به بهانه این کتابخانه، ورود غیر قانونی به کشور آمریکا انجام نگردد.

در مرز بین کانادا و آمریکا و در راستای این کتابخانه، 5 ساختمان دیگر هم هست که بین مردمان دو کشور مشترک اند. از طرفی آب ساکنان این دو شهر مرزی هم به صورت کاملا تعاملی تامین می گردد به طوری که آب آشامیدنی از چاه های کانادا گرفته و در مخزنی در آمریکا ذخیره می گردد سپس توسط سیستمی که کنترل آن به عهده کانادایی هاست بین مردم توزیع می گردد.

البته این دو شهر مرزی از گذشته های دور با هم تعامل داشتند مثلا قدیم ها زنانی که در شهر مرزی و کانادایی ستنستید زندگی می کردند بچه ها شان را برای معاینه پیش دکترهای ایالت ورمانت آمریکا می بردند و خیلی از ساکنان این شهر، دو شهرونده هستند.

کتابخانه هاسکل و خانه اپرا از بناهای تاریخی هر دو کشور آمریکا و کاناداست و از آن جایی که دو کاربرد مختلف دارد، در مرز بین دو کشور نهاده شده و نشان دهنده حسن نیت بین مردمان دو سرزمین مختلف است از بناهای مهمی ست که بازدید از آن برای هر گردشگری جالب توجه است.

منبع: amusingplanet.com

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: الی گشت
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12222

به "این کتابخانه عجیب در دو کشور مختلف واقع شده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این کتابخانه عجیب در دو کشور مختلف واقع شده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید