بزرگ ترین پرونده های غرامت زیست محیطی علیه استرالیا

به گزارش مهسان بلاگ، بیش از 15 هزار کشاورز تولیدکننده جلبک دریایی در مناطق ساحلی و دریایی اندونزی امروز دوشنبه مراحل قانونی شکایت جمعی علیه استرالیا برای دریافت غرامت زیست محیطی به میزان 200 میلیون دلار را شروع کردند.

بزرگ ترین پرونده های غرامت زیست محیطی علیه استرالیا

به گزارش ایرنا، رسانه های استرالیایی و اندونزیایی گزارش دادند: اندونزی به دلیل خسارت های گسترده مالی وارده ناشی از ورود یک لکه نفتی عظیم که از استرالیا به سمت آب های این کشور در سال 2009 سرازیر شده بود، با شروع روند شکایت رسمی قضائی از کانبرا، یکی از بزرگ ترین پرونده های غرامت زیست محیطی در جهان به ارزش تقریبی 200 میلیون دلار را رقم زد.

شبکه اس بی اس استرالیا در این زمینه نوشت: هزاران کشاورز که معیشت خود را به دلیل آلودگی های شدید زیست محیطی ناشی از ورود لکه نفتی از استرالیا به آب های اندونزی از دست داده اند، شکایت خود را در دادگاهی فدرال در سیدنی ثبت کردند.

این اقدام جمعی قضایی اندونزیایی ها علیه استرالیا توسط یک وکیل بین المللی علیه شرکت نفتی PTTEP به ثبت رسید. کارشناسان می گویند در 21 آگوست سال 2009 نشت 70 روزه هزاران بشکه نفت از چاه های نفتی که این شرکت در دریای تیمور بر آن فعالیت داشت، به بزرگ ترین مشکل زیست محیطی جهان تبدیل شد. میلیون ها تن نفت این چاه ها به سوی آب های اندونزی نزدیک ترین همسایه اندونزی زندگی و معاش هزاران تولیدکننده جلبک دریایی را نابود کرد.

وکلای این پرونده هنگام گگرددن یکی از بزرگ ترین پرونده های قضایی زیست محیطی جهان به نقل از کارشناسان گزارش دادند: سهل انگاری و بی دقتی این شرکت نفتی در منطقه چاه های نفتی موسوم به مونتارا در دریای تیمور سبب بروز این حادثه عظیم نفتی در آب های جنوب شرق آسیا شد و آنالیز ها نشان می دهد که این حادثه کاملاً قابل پیشگیری بوده است.

چاه های نفتی مونتارا در 250 کیلومتری شمال غرب استرالیای غربی و 700 کیلومتری جزیره داروین قرار گرفته است.

طبق این گزارش، مخلوطی از نفت و آلاینده های شیمیایی سبب شد تا میلیون ها قطعه جلبک دریایی که یک از منابع بسیار مهم زیست محیط دریاها و اقیانوس ها برای حیات کره زمین است، طی یک دهه اخیر (2009 الی 2019) از بین بروند. علاوه بر این آلودگی نفتی براکو سیستم دریایی اثرات مخرب زیادی را از خود برجای می گذارد که از جمله نابودی انواع زیادی از ماهیان و حیات حیوانی و گیاهی را در پی دارد.

وکلای کشاورزان اندونزیایی می گویند: حقیقت قابل کتمان نیست. تحقیقات نشان می دهد نمی توان حجم واقعی نفت وارد شده به آب های اقیانوسی را محاسبه کرد اما برآوردها حاکی است بین 200 تا 400 بشکه نفت در روزهای بحرانی حادثه سال 2009، به آب های منطقه نشت کرد و یک لکه عظیم نفتی به وسعت 90 هزار کیلومتر مربع را ایجاد نمود و تمام جانداران دریایی در این منطقه را نابود کرد و یا در سال های بعد به سوی نابودی سوق داد.

به گفته این وکلا قرار است پروسه کامل شکایت در این پرونده مهم قضایی زیست محیطی در مدت 10 هفته طی گردد.

فاجعه نفتی خلیج مکزیک یکی از بزرگ ترین فجایع زیست محیطی دریایی بود که درسال 2010 به وقوع پیوست. بر اثر وقوع انفجار در محل حفاری های عمیق هوریزون در روز بیستم آوریل سال 2010 در آب های خلیج مکزیک 11 نفر از کارکنان این حفاری ها کشته و 17 نفر مجروح شدند. این انفجار باعث گسترده ترین مورد از نشت نفت در تاریخ آمریکا شد. مدت سه ماه نفت خام این چاه های زیردریایی به آب های خلیج مکزیک سرازیر شد تا این که بالاخره نشت نفت مهار شد.

این حادثه بزرگ ترین حادثه نفتی فراساحل آمریکا در جهان شناسایی شدکه اثرات منفی و مخرب زیاد زیست محیطی در پی داشت. در گزارش های این حادثه ذکر شده بود، عملیات اطفای حریق چاه نفت که زبانه های آن همچون گوی آتشین تا شعاع بیش از 65 کیلومتری قابل مشاهده بود، 87 روز طول کشید. در این مدت چهار میلیون و 900 هزار بشکه نفت به دریا نشت کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11024

به "بزرگ ترین پرونده های غرامت زیست محیطی علیه استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین پرونده های غرامت زیست محیطی علیه استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید