تحولات عراق، تشکیل شورای هفت نفره برای معرفی نخست وزیر جدید، تکاپوی جدی برای آشتی صدر و مالکی

به گزارش مهسان بلاگ، یک عضو ائتلاف الفتح از نشست قریب الوقوع میان دو جریان سیاسی عمده اکثریت (شیعیان) یعنی مقتدی صدر رهبر جریان صدر و هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح برای حل اختلافات در خصوص نخست وزیر آینده خبر داد.

تحولات عراق، تشکیل شورای هفت نفره برای معرفی نخست وزیر جدید، تکاپوی جدی برای آشتی صدر و مالکی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مختار الموسوی از نمایندگان ائتلاف الفتح، برگزاری نشست قریب الوقوع میان دو جریان سیاسی عمده اکثریت (شیعیان) یعنی مقتدی صدر رهبر جریان صدر و هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح را برای حل اختلافات در خصوص نخست وزیر آینده و توافق درباره فرمول نهایی دانست که بر اساس آن شخصیت مناسب برای این سمت معرفی شود.

مختار الموسوی از نمایندگان ائتلاف الفتح که با پایگاه خبری المعلومه مصاحبه می کرد، افزود: چند روز پیش نشستی با حضور نوری المالکی (رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر اسبق)، سید عمار حکیم(رهبر جریان حکمت ملی) و هادی العامری برگزار گشت.

و نیز نشستی به زودی میان هادی العامری و مقتدی صدر برگزار خواهد شد تا درباره فرمول مشخصی در میان شیعیان در خصوص نخست وزیر آینده توافق به دست آید.

وی افزود فراکسیون های شیعی(اکثریت) قادر به ارائه 170 رای برای نامزد جدید هستند، در نتیجه باید پیش از نامزد کردن فردی به توافق میان خود دست یابند.

عضو ائتلاف الفتح خاطر نشان کرد برخی فراکسیون ها و طرفهای سیاسی وابسته به اقلیت اهل سنت با معرفی نامزد نخست وزیری آینده همراه هستند، ولی این مسئله به توافق گروههای اکثریت(شیعیان) نیاز دارد، زیرا در صورت عدم توافق میان این گروهها، امکان معرفی هیچ نامزدی برای نخست وزیری وجود نخواهد داشت.

تشکیل شورای هفت نفره برای معرفی نخست وزیر جدید

منابع خبری همچنین از تشکیل شورای هفت نفره از نمایندگان احزاب سیاسی برای تصمیم گیری درباره معرفی نخست وزیر جدید خبر دادند.

شورای هفت نفره ای از نمایندگان احزاب سیاسی شیعه جهت تصمیم گیری پیرامون موضوع نخست وزیر آینده و معرفی وی به رئیس جمهور برهم صالح، تشکیل شده است، این افراد عبارتنداز:

1. حبیب الطرفی ؛ ائتلاف سائرون

2. عدنان فیحان ؛ ائتلاف الفتح

3. احمد العلاوی ؛ جریان الحکمه

4. باسم العلاوی ؛ ائتلاف النصر

5. حسن السنید ؛ جریان دوله القانون

6. حیدر الفؤادى ؛ حزب عطاء

7. عبدالحسین الموسوى ؛ حزب الفضیله

افشای تلاش ها برای آشتی میان جریان صدر و ائتلاف مالکی

ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق از تلاش ها برای آشتی میان مالکی و مقتدی صدر پرده برداشت.

علی الغانمی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون از تحرکاتی برای ذوب شدن یخ اختلافات میان نوری المالکی رئیس این ائتلاف و مقتدی صدر رهبر جریان صدر خبر داد و گفت افرادی این ماموریت را برعهده گرفته اند.

الغانمی گفت مالکی با روی باز از این تلاش ها (برای حل اختلافات با مقتدی صدر) استقبال کرده است.

وی افزود: افرادی ماموریت آشتی میان صدر و مالکی را برعهده گرفته اند، این عضو ائتلاف دولت قانون به اسامی یا ماهیت این افراد اشاره نکرد.

الغانمی شرح داد در حال حاضر گفت وگوهایی با ائتلاف سائرون (وابسته به جریان صدر) برای به فراموشی سپردن اختلافات گذشته و پیوستن به ائتلاف یا تشکل شیعی جدید در حال انجام است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 39278

به "تحولات عراق، تشکیل شورای هفت نفره برای معرفی نخست وزیر جدید، تکاپوی جدی برای آشتی صدر و مالکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات عراق، تشکیل شورای هفت نفره برای معرفی نخست وزیر جدید، تکاپوی جدی برای آشتی صدر و مالکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید