توصیه های تغذیه ای برای ایام امتحانات

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران/خوزستان مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان برای شب بیداری از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه استفاده می نمایند، گفت: مصرف شبانه قهوه توصیه نمی گردد زیرا باعث بی خوابی و بی قراری می گردد.

توصیه های تغذیه ای برای ایام امتحانات

مهنوش صاحبدل در گفت وگو با خبرنگاران، درخصوص توصیه های تغذیه ای برای ایام امتحانات، اظهار کرد: مصرف همه وعده های اصلی غذایی یعنی صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده میان صبحانه و ناهار و میان ناهار و شام اهمیت دارد. صبحانه همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما اهمیت آن اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا، برای دانش آموزان بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: با توجه به تعطیلی مدارس، بیشتر دانش آموزان ممکن است صبح دیر بیدار شوند و صبحانه را حذف نموده باشند اما اکنون ضروری است که حتما صبحانه را مصرف نمایند و خانواده نیز در این زمینه یاری نمایند. بهتر است دانش آموزان و دانشجویان خواب کافی شبانه را داشته باشند. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان برای شب بیداری از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه استفاده می نمایند؛ مصرف شبانه قهوه توصیه نمی گردد زیرا باعث بی خوابی و بی قراری می گردد و بهتر است صبح ها از نوشیدنی های کافئین دار استفاده نمایند. همچنین برای وعده صبحانه از منابع پروتئینی مانند تخم مرغ، حبوبات، پنیر همراه با گردو و لبنیات استفاده گردد.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مواد غذایی تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن، اعلام کرد: استفاده از میوه ها و سبزیجات در پیشگیری از کرونا اهمیت بسیاری دارد، زیرا باعث تامین ویتامین های مورد احتیاج و تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.

صاحبدل با اشاره به اهمیت استفاده از حبوبات و گوشت، گفت: استفاده از گوشت مرغ، ماهی و گوشت قرمز باعث تامین آهن، روی و پروتئین می گردد اما می توان حبوبات را جایگزین گوشت کرد زیرا حبوبات حاوی روی است که باعث تقویت سیستم ایمنی می گردد و درصورتی که با یک منبع ویتامین C مانند گوجه خام و یا آبلیمو طبیعی مصرف گردد، آهن خوبی خواهد داشت.

وی تاکید نمود: دانش آموزان باید از تنقلاتی مانند بستنی، کیک، کلوچه و... به ویژه در وعده صبحانه کمتر استفاده نمایند. بعضی عادت دارند کیک و آبمیوه صنعتی را به عنوان صبحانه سرو نمایند درحالی که اشتباه بزرگی است، چون این دو ماده ارزش غذایی خوبی ندارند و باعث افزایش ناگهانی قند خون می شوند که به دنبال آن انسولین زیادی در بدن ترشح می گردد و باعث افت قند خون می گردد که در یادگیری تاثیر منفی می گذارد. به این دلیل توصیه می گردد که دانش آموزان حتما یک صبحانه کامل و خوب مصرف نمایند و از میوه و سبزیجات به عنوان میان وعده استفاده نمایند.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: برای تامین پروتئین مورد احتیاج می توان از انواع گوشت ها، حبوبات، تخم مرغ و انواع لبنیات استفاده کرد. میوه ها و سبزیجات نیز منابع بسیار خوبی از ویتامین ها هستند. همچنین بهتر است دانش آموزان از قند و شکر کمتری استفاده نمایند زیرا باعث تضعیف سیستم ایمنی می گردد. توصیه می گردد نوشابه ها و نوشیدنی های صنعتی را حذف کنیم و استفاده از غذاهای سرخ شده را در ایام امتحانات به کمترین میزان ممکن رساند.

صاحبدل در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از مکمل ها در ایام امتحانات توصیه می گردد؟ گفت: به جای استفاده از مکمل ها بهتر است از مواد غذایی استفاده گردد. به عنوان مثال به جای استفاده از ویتامین c می توان از میوه هایی مانند طالبی، آب هویج، آب پرتقال و میوه های طبیعی استفاده نمایند زیرا استفاده نامناسب از مکمل ها ممکن است فرد را دچار مشکل کند.

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 51410

به "توصیه های تغذیه ای برای ایام امتحانات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های تغذیه ای برای ایام امتحانات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید