حمله شدید فتح الله گولن به اردوغان در گفت و گو با شبکه مصری

به گزارش مهسان بلاگ، فتح الله گولن در گفت و گو با یک شبکه مصری، ضمن تمجید از عبدالفتاح السیسی، اردوغان را مسئول تیرگی روابط ترکیه و مصر معرفی کرد.

حمله شدید فتح الله گولن به اردوغان در گفت و گو با شبکه مصری

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در اتفاقی نادر فتح الله گولن رهبر جنبش گولن و مخالف سرسخت اردوغان که در آمریکا در تبعید خودخواسته به سر می برد با یک شبکه مصری به گفت و گو نشست و حملات سختی علیه اردوغان کرد.

او در گفت و گو با شبکه مصری TEN اردوغان را دشمن شماره یک خود خواند و او را به طراحی کودتای ناکام تابستان 2016 متهم کرد و مدعی شد که اردوغان با طراحی این کودتا کوشش کرد تا ارتش را پاکسازی نموده و رقیبان خود را کنار بزند.

گولن همچنین رهبران حزب عدالت و توسعه را به دوری از ارزش های جامعه ترکیه متهم کرد و گفت: آنها فرزندان حقیقی آناتولی (ترکیه) نیستند و اردوغان به سخن هیچ کسی گوش نمی دهد. او ما را به تروریسم متهم نموده و من را نیز به طور مشخص به رهبری تروریسم متهم می نماید و تا کنون نیز احکام متعدد حبس ابد برایم صادر نموده است.

او در ادامه از کشورهای غربی و اسلامی خواست تا اردوغان را تحت فشار قرار داده تا از راستا خود باز گردد و گفت که این تنها راه خاتمه بحران در ترکیه است.

گولن در ادامه به روابط مصر و ترکیه پرداخت و مدعی شد: تا کنون نشنیده ام که هیچ مسئول مصری در هر سطحی به مردم ترکیه توهین کند اما هنگامی که حوادث سال 2013 در مصر رخ داد، اردوغان گفت برای هر فرعونی، موسایی است و به رئیس جمهور مصر لقب فرعون را داد؛ بدون اینکه او را بشناسد و همین امر موجب بحرانی شدن روابط دو جانبه شد.

او گفت که مردم مصر و ترکیه روابط عمیقی با یکدیگر دارند اما مسئولان ترکیه به علت مسائل سیاسی به دنبال بحران و جدال با مصری ها هستند و این جدال همچنان ادامه دارد. گولن ابراز امیدواری کرد که روابط دو کشور بهبود یابد اما گفت که این امر بعید است در سایه حکومت اردوغان رخ دهد.

رهبر جنبش گولن که از سوی دولت ترکیه یک گروه تروریستی قلمداد می گردد، مدعی شد که در مناسبت های مختلف از مسئولان ترکیه شنیده است که خواستار تجدید روابط آنکارا و قاهره هستند. او باز هم تأکید کرد که با وجود مسئولان فعلی که در ترکیه در رأس امور هستند، عادی سازی روابط سخت خواهد بود.

وی با بیان اینکه دموکراسی بهترین نوع حکومتداری در کشورهای دارای تنوع قومی و مذهبی است؛ گفت که مصر و ترکیه طیف های مختلف مسلمانان، مسیحیان و دیگر ادیان را در خود جای داده اند و بنابراین باید این موضوع را در تصمیمات و رفتارهای خود لحاظ نمایند. او با انتقاد از قانون اساسی ترکیه که در آوریل 2017 طی همه پرسی تغییراتی در آن صورت گرفت؛ آن را متناسب با جامعه ترکیه ندانست و در ادامه پیشنهاد کرد که ترکیه باید قانون اساسی آمریکا و فرانسه را مبنا قرار دهد.

گولن در بخش دیگری از سخنان خود با تمجید از دولت عبدالفتاح السیسی، گفت که راستا فعلی در مصر در نظر وی بسیار خوب پیش می رود و این کشور اگر خط اعتدال را رعایت کند می تواند به یک الگو تبدیل گردد و مصر اکنون یک کشور تأثیرگذار در دنیا اسلام است.

ق

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 19955

به "حمله شدید فتح الله گولن به اردوغان در گفت و گو با شبکه مصری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله شدید فتح الله گولن به اردوغان در گفت و گو با شبکه مصری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید