خبرنگاران الفتح: رایزنی با الکاظمی همچنان ادامه دارد

به گزارش مهسان بلاگ، بغداد- خبرنگاران- محمد الغبان رییس فراکسیون پارلمانی الفتح (هادی العامری) روز یکشنبه گفت که مصطفی الکاظمی نخست وزیر مکلف، همچنان رایزنی خود را برای جایگزینی برخی اسامی رد شده کابینه از سوی جناح های سیاسی ادامه می دهد.

خبرنگاران الفتح: رایزنی با الکاظمی همچنان ادامه دارد

الغبان در گفت وگو با اینا، خبرگزاری رسمی عراق بیان نمود که جناح های سیاسی پیش تر با الکاظمی توافق کرده بودند تا در فرایند انتخاب اعضای کابینه، شاخص هایی مانند شایسته سالاری، صداقت و مقبولیت رفتار را در گزینش همه نامزدها اعمال کند.

وی افزود که الکاظمی، مأمور تشکیل دولت دوباره خطاهای نخست وزیر مکلف قبلی (محمد توفیق علاوی) را در برنامه کابینه و ساز وکار انتخاب نامزدهای وزراتی تکرار کرد و گروه های سیاسی به این رویه اعتراض کردند.

الغبان ادامه داد که گروه های سیاسی خواستار اصلاح راستا و تغییر نامزدها بودند و در چند روز گذشته در حال رایزنی و مذاکره با نخست وزیر مکلف برای جایگزینی اسامی اختلافی کابینه هستند.

در همین حال، گروه های مجلسی وابسته به نخست وزیران پیشین عراق، نوری المالکی و ایاد علاوی در بیانیه های جداگانه روز یکشنبه بیان نمودند که به کابینه مصطفی الکاظمی نخست وزیر مأمور برای تشکیل دولت جدید رأی اعتماد نمی دهند.

این دو فراکسیون در مجلس عراق که 46 کرسی از مجموع 329 کرسی مجلس را در اختیار دارند در اعتراض به آنچه ساز وکار مبهم و غیر مشخص مصطفی الکاظمی در انتخاب وزیران پیشنهادی خود نامیده، گفته اند که از اعطای رأی اعتماد به کابینه او خودداری می کنند.

فراکسیون دولت قانون به رهبری نوری المالکی در مجلس با اشاره به اینکه در تشکیل کابینه الکاظمی، هیچ کننده ای ندارد، بیان نمود که در جلسه فوق العاده آینده مجلس از اعطای رأی اعتماد به کابینه الکاظمی خودداری می کند.

این فراکسیون اضافه کرده است که با همکاری دیگر فراکسیون برای تشکیل دولت جدید به نخست وزیری مصطفی الکاظمی تلاش کرد اما در جریان رایزنی ها مشاهده شد که نخست وزیر مکلف، ساز وکار واحد در انتخاب وزیران پیشنهادی خود طی نکرده است.

به نوشته بیانیه، ائتلاف دولت قانون برای اصلاح این ساز وکار تلاش زیادی کرد اما با تأسف شدید، کابینه ای که الکاظمی ارائه کرده برخلاف انتظارهای ملت عراق است.

این بیانیه اضافه کرده است که کابینه پیشنهادی، در برگیرنده تعدادی از نامزدهای جنجالی است که مختصات شایستگی، پاکدستی و پذیرش عمومی بر آنها منطبق نیست و بر همین اساس این ائتلاف در تشکیل کابینه مشارکت نکرده و در مجلس نیز به آن رأی اعتماد نمی دهد.

به همین دلیل ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی در بیانیه ای تأکید کرده است که جلسه اعطای رأی اعتماد به کابینه را بایکوت می کند.

این بیانیه اضافه کرده است که ائتلاف الوطنیه همواره بر ضرورت مراعات مطالبات میادین اعتراضی و حضور کنندگانی از این اعتراضات و سندیکاها در کابینه دولت تأکید کرده است.

این فراکسیون نیز بر ساز وکاری که الکاظمی در انتخاب وزیران پیشنهادی خود در پیش گرفته، اعتراض کرده و گفته که این ساز وکارها مبهم و نامشخص بوده است.

فراکسیون علاوی تأکید کرده است که خط مشی اپوزیسیون مسالمت آمیز را در مجلس علیه دولت الکاظمی در پیش می گیرد.

پیش از این نیز برخی اقلیت های قومی و دینی عراق نسبت به فرایند تشکیل کابینه و عدم انتخاب نامزدهایی از داخل این اقلیت ها در پست های وزارتی اعتراضاتی کرده بودند.

گروه های شبک (حنین قدو) و ترکمنان عراق (جاسم محمد جعفر البیاتی) از بارزترین اقلیت های قومی عراق هستند که به ساز وکار الکاظمی در انتخابات وزیران پیشنهادی اعتراض کرده و تهدید به عدم اعطای رأی اعتماد به کابینه او کرده اند.

برخی منابع مجلسی پیش بینی کرده اند که جلسه فوق العاده مجلس عراق برای اعطای رأی اعتماد به کابینه الکاظمی ظرف فردا (دوشنبه) یا سه شنبه برگزار شود.

کابینه الکاظمی متشکل از 21 وزیر است که سهم شیعیان 11، اهل سنت 6، کردها 3 و اقلیت ها یک وزیر اعلام شده است.

مصطفی الکاظمی برای شش وزارتخانه هر کدام یک وزیر پیشنهاد کرده اما در برخی از پست های وزارتی بحث برانگیز، بیش از یک وزیر پیشنهاد شده تا در صورت رد گزینه نخست توسط مجلس، نامزدهای بعدی گزینه های جایگزین باشند.

از سوی دیگر، محمد الحلبوسی رییس مجلس عراق روز گذشته (شنبه) از کنندگان خواست فردا(دوشنبه) برای رأی اعتماد به کابینه در مجلس حاضر شوند.

مجلس در بیانیه رسمی به نقل از الحلبوسی بیان نمود که جلسه اعطای رأی اعتماد به دولت جدید در هفته جاری برگزار می شود؛ بنابر این کنندگان باید از دوشنبه در پایتخت حضور داشته باشند.

بیانیه در عین حال اضافه کرده که تاریخ نشست رأی اعتماد متعاقباً اعلام می شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: ایرنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 47722

به "خبرنگاران الفتح: رایزنی با الکاظمی همچنان ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران الفتح: رایزنی با الکاظمی همچنان ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید