خبرنگاران سفیر ایران در صربستان: برجام مهمترین دستاورد دیپلماسی قرن اخیر است

به گزارش مهسان بلاگ، اروپا| بلگراد-خبرنگاران- سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان گفت: توافق هسته ای ایران موسوم به برجام مهمترین دستاورد دیپلماسی در صد سال اخیر بوده است.

خبرنگاران سفیر ایران در صربستان: برجام مهمترین دستاورد دیپلماسی قرن اخیر است

به گزارش خبرنگاران، رشید حسن پور در مصاحبه با مجله کورد چاپ صربستان اضافه کرد: برجام تضمین منافع همه طرف های این توافق و البته تضمین صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی بوده و با پشتوانه شورای امنیت سازمان ملل امضا شد. آمریکا، در حالی که ایران به تعهداتش عمل نموده بود، یک طرفه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و از برجام خارج شد.

سفیر کشورمان با اشاره به این که این اقدام و تحریم های ظالمانه فشارهای زیادی را به اقتصاد ایران وارد کرد، گفت: چنین اقدامی موجب انزوای بی سابقه سیاسی آمریکا در دنیا شد، سیاست ایران تعهد در برابر تعهد است.

وی ادامه داد : رویکرد ما صبر راهبردی و فرصت دادن حداکثری به دیپلماسی است. به همین خاطر بعد از خروج آمریکا از برجام به درخواست سایر طرف ها حتی بیش از یکسال صبر کردیم و به تعهدات خود کامل عمل کردیم. تصمیم ایران معلوم است؛ بقا و اجرای کامل برجام. اکنون توپ در زمین طرفهای مقابل است.

سفیر ایران در بلگراد در باره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا توضیح داد: انتخابات، موضوع داخلی هر کشوری است. سیاست خارجی ما بر اساس حضور دمکرات ها یا جمهوری خواستار در کاخ سفید تنظیم نشده است. هر شخصی که رئیس جمهوری آمریکا شود، سیاست راهبردی ما تغییر نمی نماید.

حسن پور در باره مسائل مربوط به طرح حل و فصل منازعات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد: رویکرد ایران امنیت منطقه ای است. ما امنیت همسایگان را امنیت خود می دانیم. لذا هر درگیری نظامی میان همسایگان برای ما نگران نماینده است.

وی ادامه داد: ایران تنها کشور منطقه است که با دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان رابطه محبت آمیز دارد و نزدیک به 800 کیلومتر مرز مشترک با آنها دارد. طبیعی است که ما نگرانی های بیشتری از دیگران داشته باشیم و مسئولیت بیشتری احساس کنیم. وزیر امور خارجه ارمنستان اخیرا اظهار داشت که ایران در مسائل امنیتی منطقه ای و دنیا، موضع مسئولانه و سازنده دارد.

حسن پور گفت: طرح ارائه شده از سوی ایران حفظ تمامیت ارضی کشورها به عنوان یک اصل اساسی حقوق بین الملل را طلب و همزمان جنبه های انسانی و توجه به منافع واقعی طرف های درگیر را درخواست دارد. ما از ابتدای بحران قره باغ با کشورهای منطقه اعم از جمهوری آذربایجان و ارمنستان، روسیه و ترکیه رایزنی داشته و داریم. معتقدیم در این جنگ و بحران، بیشترین خسارت متوجه کشورهای منطقه می باشد. ایران در تمام منطقه و به ویژه در قفقاز جنوبی همیشه نقش متوازن نماینده و نه نقش مداخله نماینده، داشته است.

وی همچنین در این رابطه تاکید نمود: جمهوری اسلامی ایران از آتش بس جاری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تحت راهنمایی و نظارت روسیه حمایت می نماید.

سفیر کشورمان در صربستان در مورد بیماری همه گیر کرونا و اقدامات اجرا شده در کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران مانند دیگر کشورها در جریان شیوع دنیای کرونا تا حدودی غافلگیر شد. این در حالی است که ایران توان پزشکی بسیار خوبی دارد. کادر درمانی ما از بهترین متخصصان شناخته شده دنیا و با دانش بالا هستند. از جهت فراوری دارو و تجهیزات پزشکی هم در سطح خوبی هستیم.

در موج های اول و دوم شیوع کووید-19 با استفاده از این ظرفیت ها توانستیم بیماری را کنترل کنیم. اما تحریم ها محدودیت های زیادی در دسترسی به دارو و سایر امکانات پزشکی ایجاد کرد. از طرف دیگر شهرهای بزرگی مانند؛ تهران با جمعیت حدود 15 میلیون نفر مسائل و مسائل ویژه ای دارند که اعمال محدودیت ها را برای مدت طولانی سخت می نماید. موج سوم کرونا موجب افزایش مبتلایان و متاسفانه قربانیان شده است. مانند بسیاری دیگر از کشورها از جمله صربستان، ما سخت در تلاشیم تا این بیماری را در موج سوم مهار کنیم.

حسن پور به روابط کشورمان با صربستان اشاره نمود و اضافه کرد: روابط ایران با جمهوری صربستان بطور رسمی از سال 1937 میلادی برقرار شد. سال 2017 مصادف با هشتادمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک دو کشور بود و این رویداد با برگزاری نمایشگاهی از اسناد تاریخ روابط دیپلماتیک دو کشور در بلگراد و انتشار اسناد برگزیده این دوره هشتاد ساله گرامی داشته شد. با این حال، بر اساس بعضی اسناد موجود، تاریخچه روابط ایران و صربستان و برقراری اولین تماس های سیاسی بین دو کشور به بیش از 130 سال پیش باز می شود.

دو کشور ایران و صربستان به عنوان کشورهای دوست، همیشه سعی نموده اند بر اساس احترام متقابل و نگاه به آینده رفتار نمایند و در این راستا به حل و فصل مسائل طرفین که به نوعی زمینه ساز تعاملات و همکاری های بیشتر در حوزه های منطقه ای و بین المللی می شود، توجه وافری داشته باشند.

دولت جمهوری صربستان همیشه علاقه خود را به توسعه وتحکیم همکاری ها در حوزه های مختلف سیاسی، مالی، دفاعی، گردشگری، فرهنگی و علمی و آموزشی اعلام نموده و درعمل نیز گام های معین ومهمی برای اثبات اراده مثبت خود برداشته است. فرایند همکاری ها بین دو کشور طی سال های گذشته مثبت و در حال ارتقاء بوده است. به طور مثال؛ صربستان در برخورد با موضوع قطعنامه کاملا سیاسی شرایط حقوق بشر در ایران از سال 2016 به نفع جمهوری اسلامی ایران رای داده است. در این حال جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی صربستان دفاع نموده است.

اگر چه فضای بین المللی ایجاد شده پس از خروج امریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های یک جانبه آمریکا علیه کشورما بعضی از زمینه های همکاری بین دو کشور از جمله همکاری های مالی را تحت تاثیر قرار داده است، اما در عین حال حجم مبادلات تجاری بین دو کشور طی سال های اخیر افزایش یافته است و امیدواریم در آینده با روینمودهای مثبتی که دو کشور نسبت به یکدیگر در عرصه همکاری های دوجانبه و بین المللی اتخاذ نموده اند شاهد افزایش بیشتر مبادلات تجاری و مالی نیز باشیم.

مجله رویای کره ای: مجله رویای کره ای | مجله گردشگری شرق آسیا

مرد کوچک: مرد کوچک | مجله سبک زندگی و کسب و کار

منبع: ایرنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 71200

به "خبرنگاران سفیر ایران در صربستان: برجام مهمترین دستاورد دیپلماسی قرن اخیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سفیر ایران در صربستان: برجام مهمترین دستاورد دیپلماسی قرن اخیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید