داستان مینیمال چیست؟

به گزارش مهسان بلاگ، شاخص های یک اثر مینیمال، محدودیت مکان، محدودیت زمان و محدودیت شخصیت هاست.

داستان مینیمال چیست؟

مهدی رضایی، نویسنده و مدرس ادبیات داستانی، در گفت وگو با خبرنگار ، اظهار کرد: متاسفانه مفهوم مینیمال در ایران، به درستی تعریف نشده است و بسیاری تصور می نمایند فقط داستان های یک خطی، اثر مینیمال هستند. اما شاخص های یک اثر مینیمال، محدودیت مکان، محدودیت زمان، و محدودیت شخصیت هاست. یعنی همه داستان در یک محدودیت روایت می گردد و امکان دارد این محدودیت ها شامل یک رمان هم بگردد.

او ادامه داد: مینیمال یک سبک بوده و رجحان و کمتری ندارد. اگر نویسنده بداند که می تواند درچنین فضایی روایت کند، بهتر است از این شیوه استفاده کند و تغییر زمان و مکان به صورت بی جا صورت نگیرد. زمانی که بتوان یک اثر را در یک زمان، یک مکان و با شخصیت محدود روایت کرد، آن اثر مینیمال است. معمولا آثار همینگوی و آثار کوتاه کارور، مینیمال هستند. اثری مانند پیرمرد و دریا که نهایتا با دو صحنه دریا و ساحل و خود شخصیت پیرمرد و یک پسربچه روبرو هستیم، گونه ای از آثار مینیمال است.

او با اشاره به اینکه بعضی افراد صرفا داستانک ها را اثر مینیمال می شمارند؛ گفت: در داستانک فرصت تغییر صحنه یا حضور شخصیت های اضافه نیست. داستانک معمولا از لحاظ دراماتیک در زمان خیلی کمی روایت می گردد. تصور اینکه فقط داستانک ها مینیمال هستند اشتباه است.

او ادامه داد: در سینما و تئاتر هم فضای مینیمالیستی وجود دارد. به اسم مثال فیلم طناب آلفرد هیچکاک در یک اتاق و با پنج، شش شخصیت اتفاق می افتد. هیچ تغییر صحنه نداریم و ابتدا و انتهای فیلم در یک مکان روایت می گردد. در تئاتر هم این مسائل وجود دارد. تئاتر های تک پرده ای، مینیمال هستند و حتی اگر تئاتر چند پرده ای باشد، مکان آن تغییر نمی کند. در این گونه ها، زمان ممکن است تغییر کند، اما تعداد شخصیت ها محدود است.

faceraz.ir: فیس راز | گفتگو و همدلی راه حل رفع همه مشکلات

fixfun.ir: مجله سرگرمی | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 94524

به "داستان مینیمال چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان مینیمال چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید