سیتروئن 100 ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی

وب سایت عصر ایران: شرکت سیتروئن که پرافتخارترین شرکت فرانسوی در مسابقات اتومبیلرانی است 100 ساله شد. این شرکت در سال 1919 تاسیس شد و در بسیاری از زمینه ها مانند ساخت خودرو های ارزان قیمت، حضور در مسابقات متنوع اتومبیلرانی و اختراع ها و ابتکارات در صنعت خودرو بسیار شناخته شده است.

سیتروئن 100 ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی

معروف ترین محصول تاریخی این شرکت سیتروئن دو سی وی است که زمانی ارزان ترین خودرو جهان بود و از یک موتور دو سیلندر هوا خنک استفاده می کرد. مصرف سوخت این خودرو بسیار پائین و معروف بود که چپ نمی گردد. این خودرو سوژه بسیاری از فیلم های سینمایی فرانسوی در دهه 60 میلادی بود. بر پایه این خودرو سیتروئن دایان یا همان ژیان ساخته شد. بر اساس پلت فرم همین خودرو، سیتروئن ماشین آفرود ماهاری را ساخت.

سیتروئن در جهان خودرو به سیستم تعلیق بادی و متغییر خود معروف است. این سیستم می تواند سختی سیستم تعلیق را طوری تغییر دهد که فرمان پذیری در جاده های مختلف، متفاوت باشد. با این سیستم محصولات سیتروئن سال ها بهترین هندلینگ و فرمان پذیری را در جهان داشتند.

در حال حاضر سیتروئن و پژو با هم ادغام شده اند و محصولات این دو خودروساز بر روی یک پلت فرم ساخته می گردد. سیتروئن در سال های اخیر، موفقیت های بسیاری به دست آورد و چندین بار خودروهایش نامزد بهترین خودرو در اروپا شده اند. این شرکت هم اکنون برنامه گسترده ای برای فراوری خودرو های خودران و برقی دارد.

ژیان در ایران

ژیان نیز در ایران از خودرو های محبوب به شمار می رفت و خانواده های ایرانی خاطرات زیادی از این خودرو دارند.

فراوری این خودرو در اواخر دهه 1340 شمسی در شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای کنونی) شروع شد. سیتروئن در ایران همچنین باعث بوجود آمدن شرکت سایپا با مشارکت فردی ارمنی با نام آنتوان آیسه شد.

ژیان در واقع رقیب پیکان بود که در ایران خودرو فراوری می شد. در اولین عرضه در ایران ژیان به قیمت 12 هزار تومان به فروش رفت، در حالی که پیکان 17 هزار تومان بود. خودرو ژیان سال های سال در ایران ارزان ترین خودرو بود.

ژیان در ایران برای خانواده های کم بضاعت تر فراوری می شد و اگر کسی امکان اقتصادی بیشتری داشت به سمت خرید پیکان می رفت چرا که هل دادن ژیان در سربالایی ها کار آسانی نبود.

با این خودرو برادران امیدوار از ایران توانستند دور جهان سفر نمایند.

پس از انقلاب اسلامی در سال 57 فراوری این خودرو اندک اندک کاهش یافت و شرکت سایپا یک خودروی فرانسوی دیگر یعنی رنو 5 را جایگزین آن کرد. پس از رنو نیز نوبت به پراید رسید.

منبع: برترین ها

به "سیتروئن 100 ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیتروئن 100 ساله شد؛ از ژیان تا قهرمانی رالی"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید