ضعیف ترین نتایج 25 سال اخیر جودو ایران در آسیا چگونه رقم خورد؟

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران - گروه ورزشی: رقابتهای جودو قهرمانی آسیا به مدت سه روز به میزبانی امارات در ابوظبی برگزار گشت و تیم ملی کشورمان با 9 شرکت کننده در بخش مردان توفیقی در کسب مدال نداشت و با یک عنوان پنجمی و دو عنوان هفتمی به کار خود پایان داد.

ضعیف ترین نتایج 25 سال اخیر جودو ایران در آسیا چگونه رقم خورد؟

این نتیجه در واقع ضعیف ترین نتیجه جودو ایران در 25 سال گذشته است. آخرین بار تیم ملی جودو در مسابقات 1995 دهلی نو دست خالی رقابتهای آسیایی را ترک کرده بود. اما در ثبت این نتیجه ضعیف نمی توان مدیریت فعلی فدراسیون را مقصر دانست. همانگونه که اگر قهرمان آسیا هم می شدیم نباید آن را به پای رئیس جدید می گذاشتیم. میراسماعیلی با احتساب روزهای تعطیل ابتدای سال نزدیک به یک ماه مسئولیت جودو ایران را قبول کرده و در این مدت تلاش خود را برای آماده سازی تیم ملی به کار گرفت.

شاید برخی از اهالی جودو انتظار معجزه 30 روزه از رئیس جوان داشته اند؟ آنها که مدعی بودند جودو ورزشی دیربازده است و باید چند سال کار کرد تا جودوکاری در سطح جهانی آموزش دیده گردد، به دنبال نتیجه خارق العاده در مدت یک ماه هستند؟

سرمربی تیم ملی که روز انتخابات و قبل از پایان مجمع از سمت خود استعفا داد و در رقابتهای گرندپری آنتالیا به دنبال کشوری جدید برای عقد قرارداد بود، به خوبی می دانست که تیم از فجیره دست خالی به ایران بازمی گردد. شاید به همین خاطر بود که از مسئولیت خود استعفا کرد.

اما برای بررسی دقیق تر دلایل این نتیجه ضعیف نگاهی به دو سال مدیریت محمد درخشان در فدراسیون جودو می تواند مسائل مختلفی را روشن کند. مدیریتی که نه نگاه گلخانه ای که نگاه گلدانی به تیم ملی داشت و جوانان با آتیه را به طور کلی نادیده گرفت. خروج جودوکاران توانمندی چون ناصری پور به دلیل همین بی توجهی ها دلیل این مدعاست و یا زمانی که محمد جمالی بعد از چهار سال دوری از جودو با سنی بالای 30 سال آمد و قهرمان کشور شد، عمق فاجعه و پشتوانه سازی که باید صورت می گرفت و فراموش شد، به تصویر کشیده شد.

تیم ملی ایران با هدایت محمد منصوری دو دوره رقابتهای قهرمانی آسیا را تقریباً با ترکیبی کامل پشت سر گذاشت. سال 2016 خجسته نقره گرفت و ملایی به نشان برنز دست یافت و سال 2017 هم رشنونژاد و ملایی دو نقره گرفتند. از بین این سه نفر، خجسته به تیم نابینایان رفت و رشنونژاد هم که در هلند پناهنده شد.

کادر فنی تیم ملی طی دو سال گذشته بیش از 30 تورنمنت بین المللی از جمله گرندپری و گرنداسلم را تجربه کرده است. سعید ملایی، محمد بریمانلو و جواد محجوب به تناوب پای ثابت تمامی این سفرها بودند و هیچ جودوکار دیگری به این رقابتها اعزام نشد.

در همین مسابقات فجیره فتحی پور، نیک اقبال، نوری زاده و… مقابل بهترین های جهان مبارزات بسیار خوبی را به نمایش گذاشتند و تنها و تنها به کمبود تجربه خود باخته و حذف شدند. اگر در طول دو سال گذشته حداقل دوبار کادر فنی به آنها اعتماد می کرد و میدان های بزرگ را تجربه می کردند، شاید می توانستیم در این رقابتها یکی دو برنز کسب کنیم که اگر هم کسب می شد، نمی توانست دلیلی بر موفقیت آرش و تیم کاری او باشد.

اینکه جودو ایران در مسابقات قهرمانی جهان درخشید و با دو طلا و برنز حاصل تلاش ملایی و بریمانلو (پرورش یافته در طول سالهای قبل)، به کار خود پایان داد و یا در بازی های آسیایی با دو نقره و برنز موفقیت خوبی بدست آورد، جای تقدیر دارد و نمی توان بی توجه به این موفقیت ها بود. ولی آیا همه ضعف های جودو ایران پشت این موفقیت ها پنهان نشد؟

بارها در خبرنگاران به ضعف پشتوانه سازی در جودو ایران اشاره کردیم. ملایی جودوکار قابل و بهترین 81 کیلوگرم جهانست که استحقاق زیادی برای کسب مدال های با ارزشی چون طلای المپیک را دارد. او پرچم جودو ایران را یک بار دیگر در جهان بلند کرد. کار بزرگی در جودو انجام داد، ولی همه جودو ایران نیست. غیبت او در فجیره یک فرصت مناسب برای نمایش ضعف ها و کاستی های جودو ایران بود و نتایجی که در همین رقابتها بدست آمد به خوبی نشان داد که در این مدت کاری برای تیم ملی انجام نشده است.

مدیریتی که بر پایه سفر در تیم ملی ایران شکل گرفته بود، هر تورنمنتی که صلاح می دانستند اعزام می شدند بدون آنکه بررسی دقیقی روی رقبا و یا فاصله تورنمنت ها داشته باشند و یا حداقل در کنار سه نفر اصلی یک دو جوان را قرار دهند، همین نگاه سفری به اعزام ها ثمره اش چیزی شد که الان جودو ایران با آن روبروست.

کار آرش میراسماعیلی در جودو ایران سخت و سخت است، چرا که باید این تیم شکست خورده را جمع کند. مدیریت فدراسیونی که خیلی ها به دنبال نقطه ضعف برای انتقاد هستند از هر زمانی سختتر به نظر می رسد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 8447

به "ضعیف ترین نتایج 25 سال اخیر جودو ایران در آسیا چگونه رقم خورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضعیف ترین نتایج 25 سال اخیر جودو ایران در آسیا چگونه رقم خورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید