عاملی: جایزه پیامبر اعظم (ص) نماد توانایی علمی ایران و دنیا اسلام است

به گزارش مهسان بلاگ، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: جایزه بین المللی پیامبر اعظم(ص) نماد و پرچم بزرگ توانایی علمی ایران و دنیا اسلام است.

عاملی: جایزه پیامبر اعظم (ص) نماد توانایی علمی ایران و دنیا اسلام است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه کمیته سیاست گذاری جایزه بین المللی علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) روز سه شنبه 15 مرداد 1398 به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار گردید.

ارائه گزارش روند شکل گیری جایزه پیامبر اعظم (ص)

در ابتدای این جلسه گزارشی از روند شکل گیری، اقدامات اجرا شده و برنامه های پیش روی برای برگزاری هر چه بهتر این جایزه توسط صفاری نیا ارائه شد.

حضور نمایندگان همه کشورهای اسلامی در ساختار اجرایی

در این گزارش با اشاره به این موضوع که این جایزه بر اساس داوری چهار کمیته علمی 7 نفره اعطاء می گردد این موضوع نیز مورد اشاره نهاده شد که در ساختار اجرایی این جایزه کوشش شده است تا نمایندگان همه کشورهای اسلامی حضور داشته باشند.

تشریح معیارها و ضوابط اعطای جایزه پیامبر اعظم (ص)

در بخش دیگری از این گزارش و در تشریح معیارها و ضوابط اعطای جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) هم مواردی مانند نو بودن، تابعیت یکی از کشورهای اسلامی، نقش دستاورد علمی در حل مسائل جوامع اسلامی مورد اشاره نهاده شد.

دریافت بیش از 1000 طرح در موضوعات مختلف

در ادامه این گزارش با اشاره به دریافت بیش از 1000 طرح در موضوعات مختلف به عنوان نامزد دریافت جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) برگزاری نشست های هم اندیشی در حاشیه مراسم اهدای جایزه با موضوعات متنوع علمی هم مورد اشاره نهاده شد.

تامین منابع اقتصادی توسط نهادهای غیردولتی علاقه مند به علم و فناوری

در بخش مربوط به نحوه تأمین اقتصادی این جایزه نیز بر این نکته تأکید شد که منابع اقتصادی جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) از منابع دولتی تأمین نمی گردد و این منابع کلاً توسط نهادهای غیردولتی علاقه مند به علم و فناوری این جایزه تأمین می گردد.

ظهور: جایزه پیامبر اعظم (ص) می تواند به اعتباری معادل نوبل برسد

پس از ارائه این گزارش ظهور از اعضای کمیته داوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) طی سخنانی گفت: در اهدای این جایزه سعی شده تا محدودیت ها به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: معیار و شاخص اصلی افراد برگزیده ارتباط علمی آنان با کشورهای اسلامی است.

عضو کمیته داوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) ادامه داد: برای جا افتادن و کسب اعتبار بیشتر جایزه باید چند دوره از آن برگزار گردد.

ظهور گفت: با توجه به نظرات ارائه شده در خصوص این جایزه، جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) می تواند به اعتباری معادل جایزه نوبل برسد.

وی اضافه کرد: یکی از شاخص های اصلی دیگر اعطای جایزه مسئله محور و کوشش برای حل مسائل جامعه دنیای است.

سهراب پور: کوشش شده است تا این جایزه اتحاد اسلامی را تقویت کند

سعید سهراب پور از اعضای کمیته سیاست گذاری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) نیز طی سخنانی گفت: کوشش شده است تا این جایزه اتحاد اسلامی را تقویت کند.

بیت الله زاده مطرح کرد: بی توجهی جوایز علمی بین المللی مانند نوبل به مسلمین

وی رئیس کمیته نانو فناوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) نیز طی سخنانی گفت: در جوایز علمی بین المللی مانند جایزه نوبل به وضوح مسلمین مورد بی توجهی نهاده شده اند.

وی اضافه کرد: برای حفظ اعتبار جایزه پیامبر اعظم (ص) تحت هیچ شرایطی نباید ضوابط نادیده قرار گیرد.

بیت الله زاده ادامه داد: خوشبختانه افراد انتخاب شده در این چهار دوره از نظر تقید به اسلام در حد قابل قبولی بوده اند.

دیناروند: جایزه پیامبر اعظم (ص) از عوامل حفظ مرجعیت علمی ایران است

دیناروند رئیس کمیته زیست فناوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) هم طی سخنانی گفت: بدون تردید پیشرفت های علمی و فناوری کشور یکی از نقاط افتخار ماست.

وی اضافه کرد: با توجه به وسعت و جمعیت کشورمان، سهم ایران در فراوری علم در دنیا قابل توجه است.

دیناروند ادامه داد: جایزه پیامبر اعظم (ص) یکی از عوامل مهم ایجاد و حفظ مرجعیت علمی ایران است.

رئیس کمیته زیست فناوری جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) گفت: متأسفانه آن اندازه که دانشمندان مسلمان با دانشمندان غربی کار می نمایند، نسبت به همکاری با یکدیگر تمایل ندارند.

وی اضافه کرد: تحت هیچ شرایطی نباید ضوابط و معیارها مخدوش گردد.

طبیعی: شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ حمایت و نظارت خود را ادامه دهد

طبیعی از داوران جایزه نیز طی سخنانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد ایجادنماینده جایزه بین المللی علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) حتماً باید حمایت و نظارت خود در این زمینه را ادامه دهد.

وی اضافه کرد: هر چه بیشتر فضای رقابت علمی ایجاد گردد پیشرفت علمی هم شتاب خواهد گرفت.

جایزه پیامبر اعظم (ص) در جمع چند جوایز علمی معتبر دنیا قرار خواهد گرفت

در ادامه جلسه، صفارنیا نیز گفت: بر اساس نظر یکی از مورخین جوایز علمی بین المللی، جایزه پیامبر اعظم (ص) در 10 سال آینده در جمع چند جوایز علمی معتبر دنیای قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: همان گونه که ورزش قهرمانی ضروری است باید برای قهرمانان و مدال آوران علمی هم حمایت های ویژه در نظر گرفته گردد.

عاملی: شورای عالی انقلاب فرهنگی با همه توان از این جایزه حمایت می نماید

عاملی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: ان شاءالله این جایزه که به نام مبارک پیامبر اعظم (ص) متبرک است منشأ خیر باشد.

وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی با همه توان از این جایزه حمایت می نماید و اگر نیازی به اصلاح اساسنامه باشد حتماً انجام می گردد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طی 20 سال اخیر سطح علم و فناوری خیلی تغییر نموده و پیچیده شده است.

عاملی با اشاره به سختی کار علمی گفت: این پیشرفت های علمی؛ داوری و اهدای جایزه در حوزه علم را سخت نموده است.

دایره علم و فناوری تنوع و تکثر خیر نماینده پیدا نموده است؛ جایزه مصطفی (ص)باید به فنآوری های جدید و نوآوری های این حوزه را هم شامل گردد

وی با اشاره به فضای مجازی و پیشرفت های آن اضافه کرد: باید دایره علم و فناوری گسترده شده و فضای مجازی را هم شامل گردد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جایزه علمی هم به گیرنده و هم به دهنده جایزه اعتبار می بخشد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به نظرات ارائه شده در خصوص جایزه پیامبر اعظم (ص) گفت: این نظرات مایه خرسندی است و نشان می دهد این جایزه قابلیت دارد تا به یک نهاد معتبر بین المللی تبدیل گردد.

در خصوص جایزه بین المللی پیامبر اعظم (ص) بیشتر تبلیغ گردد

وی اضافه کرد: باید در خصوص جایزه بین المللی پیامبر اعظم (ص) بیشتر تبلیغ گردد تا همه دنیا این جایزه را بشناسند.

برخوردها با دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی باید یکسان باشد و بر تنوع بین المللی جایزه تاکید گردد

عاملی ادامه داد: برخوردها با دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی باید یکسان باشد و نباید به دلیل آنکه جایزه پیامبر اعظم (ص) بین المللی است، دانشمند ایرانی مورد بی توجهی قرار گیرد. بدیهی است فرآیند داوری مبنا و پایه غیر قابل مخدوش همه قضاوت هاست و در این جهت همه استانداردها علمی جوایز بزرگ باید رعایت گردد و بر تنوع بین المللی جایزه تاکید گردد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مگر می گردد ایران بزرگ و توانمند در دنیا اسلام نماینده ای برای دریافت جوایز علمی نداشته باشد.

وی اضافه کرد: معیارها، شاخص ها و ضوابط باید همواره رعایت گردد و تحت هیچ شرایطی مخدوش نگردد.

جایزه پیامبر اعظم (ص) نماد توانایی علمی ایران و دنیا اسلام است

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: جایزه بین المللی پیامبر اعظم (ص) نماد و پرچم بزرگ توانایی علمی ایران و دنیا اسلام است.

عاملی با اشاره به ترکیب هیئت داوران این جایزه گفت: باید حداکثر درصد داوران غیر ایرانی باشند تا بعد بین المللی جایزه مخدوش نگردد.

وی اضافه کرد: جایزه پیامبر اعظم (ص) کوشش دارد علم را در دنیا پیشرفت دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گزارش دانشگاه های غربی از وضعیت علم و فناوری در ایران هر چند ابعاد مغرضانه داشت اما نشان داد که پیشرفت علمی و فناوری کشور یک واقعیت است و بر سهم 2.7 درصد فراوری علم ایران در دنیا تاکید نمود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: ما هر یاریی که بتوانیم به این جایزه انجام می دهیم و از شما هم درخواست می کنم شورا را یاری کنید.

وی با اشاره به تصویب بیش از 2 هزار مصوبه در شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: از این تعداد حدود 85 سند راهبردی است و از این 85 سند 3 سند نقشه جامع علمی، نقشه مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش اسناد بنیادین هستند.

دکتر عاملی ادامه داد: شما باید با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) ما را در به روزرسانی این ابعاد یاری کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 14049

به "عاملی: جایزه پیامبر اعظم (ص) نماد توانایی علمی ایران و دنیا اسلام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاملی: جایزه پیامبر اعظم (ص) نماد توانایی علمی ایران و دنیا اسلام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید