عواملی که باعث افت کیفیت سریال هم گناه شد

به گزارش مهسان بلاگ، کیفیت پایین سریال هم گناه دلایل مختلفی دارد که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

عواملی که باعث افت کیفیت سریال هم گناه شد

به گزارش ، از جمله سریال های عرضه شده به شبکه خانگی که توسط یکی از کارگردانان متوسط سینما ساخته شده هم گناه است. چرا مصطفی کیایی کارگردان متوسطی است؟ چون هم آثار خوبی مانند چهارراه استانبول، ضدگلوله و خط ویژه را ساخته و هم آثار ضعیفی مثل بارکد و مطرب.

هم گناه تازه ترین کار کیایی به لحاظ کیفیت داستان پردازی آن قدر غیرواقعی و گرفتار تخیلات است که گویا سازنده از زیربنای درامش که وقوع جنایت در جغرافیای ایران است هیچ چیز نمی دانسته!

آدم های ساختگی، روابط غیرقابل باور و ماجرا های یادآور فیلمفارسی ها چنان سطح هم گناه را تنزل داده که انگار نه انگار کارگردان خط ویژه آن را ساخته است.

چرا کیایی چنین نزول کرده و حتی از استاندارد های دراماتیک خط ویژه هم عقب افتاده است؟ یکی از مهمترین دلایل نزول کیایی از کار های ابتدایی او شاید این است که در سال های اخیر کیایی می خواهد تهیه کنندگی آثارش را هم خودش برعهده گیرد؛ برعکس آثار ابتدایی اش که با حضور تهیه کنندگانی کم و بیش آشنا به استاندارد های جذب مخاطب برسد.

در هم گناه،کیایی هم کارگردان است و هم تهیه کننده و این حضور همزمان در دو مسئولیت مهم از دقت نظر او بر کارگردانی به شدت کم کرده است. شاید اگر یک مدیر تولید کارکشته و صاحب تجربه در پروداکشن های سنگین کنار کیایی بود، دقتش در کارگردانی بالا میرفت، ولی این اتفاق هم نیفتاده تا کیفیت تولید هم گناه بشدت نزول کند.

اینکه در سینما صنفی با نام تهیه کننده-کارگردان به عنوان یکی از چهار صنف کلیدی تهیه کنندگان راه افتاده و همین اسباب تهیه کننده شدن بسیاری از کارگردانان را فراهم آورده دلیلی کافی برای آن است که در تولیدات سنگین سریالی هم، باز پروانه تولید را همزمان برای یک نفر به عنوان کارگردان و تهیه کننده صادر کند؟

هیچ جای دنیا این طور نیست که کار تولید سریال های سنگین را به کارگردان واگذار کنند و در همین تلویزیون یا شبکه خانگی هم پیروز ترین سریال ها، آنهایی هستند که تهیه کننده ای کارکشته جدا از کارگردان در عقبه تولید آن ها وجود دارد.

زیر ذره بین بردن هم گناه و کم کاری که در طراحی صحنه و لباس یا مثلا انتخاب لوکیشن اجرا شده حکایت از آن دارد که سریال با نگاهی گشاده دستانه نسبت به مخاطب تولید نشده است.

اینجا سوالی مطرح می شود که چرا چنین شده وقتی بودجه کافی برای تولید هم موجود بوده است؟همزمانی مسئولیت کارگردان و تهیه کننده و جاه طلبی، کیفیت پروژه را پایین آورده و کاری کرده که واهمه سود نداشتن در تولید مانند بختک باعث رکود سریال شود؟

کیایی کارگردانی متوسط، ولی مستعد است و اگر تهیه کننده ای مجرب کنارش باشد خروجی آن به مراتب بالاتر از این می شود که در هم گناه می بینیم.

اینکه چرا وزارت ارشاد به عنوان ارگانی که می تواند به هنگام صدور پروانه ساخت سریال هایی این چنینی با تفکیک مسئولیت تهیه کنندگی از کارگردانی، اسباب ارتقای تولید را موجب شود با سهل گیری، کیفیت تولید را تنزل می دهد؟

آیا ارشاد نباید با تفکیک تهیه کنندگی از کارگردانی در سریال های پرهزینه شبکه خانگی، هم صنف تهیه کنندگان را ارج بنهد و هم راهی سرراست تر برای افزایش رونق کیفی شبکه خانگی پدید بیاورد؟

گزارش از اشکان منصوری

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 43453

به "عواملی که باعث افت کیفیت سریال هم گناه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عواملی که باعث افت کیفیت سریال هم گناه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید