مذاکرات هسته ای میان آمریکا و کره شمالی متوقف شد

به گزارش مهسان بلاگ، یک مقام رسمی کره شمالی اعلام کرد دور تازه گفتگوهای این کشور با آمریکا در سطح کارشناسی که قرار بود در استکهلم، پایتخت سوئد برگزار شود متوقف شده است.

مذاکرات هسته ای میان آمریکا و کره شمالی متوقف شد

به گزارش یورونیوز، کیم میونگ گیل، مذاکره کننده ارشد هسته ای کره شمالی روز شنبه 13 مهر در بیرون ساختمان سفارت کشورش در استکهلم گفت: این مذاکرات جوابگوی انتظارات ما نبود و در نهایت متوقف شد.

هیئت رسمی کره شمالی برای گفتگو در سطح کارشناسی با کنندگان آمریکا در مورد هسته ای زدایی شبه جزیره کره روز پنج شنبه وارد سوئد شده بود، اما تنها یک روز پس از ورود این هیئت، برنامه مذاکره لغو شد.

کره شمالی روز چهارشنبه، یعنی درست در آستانه مذاکرات استکهلم، از آزمایش پیروز یک موشک بالستیک جدید خبر داده بود. دولت پیونگ یانگ گفته بود این موشک از یک زیردریایی شلیک شده است.

از زمان از سرگیری مذاکرات کره شمالی کره شمالی با ایالات متحده در سال 2018 میلادی، پرتاب این موشک مسئله سازترین و تحریک آمیزترین اقدام کره ای ها محسوب می شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون طی چند بیانیه کاربرد فناوری موشک های بالستیک در کره شمالی را ممنوع کرده است.

دویچه وله نیز در گزارشی گفت: وزارت خارجه ایالات متحده در مقابل مذاکرات شنبه را مثبت ارزیابی کرده و می گوید اظهارات کننده کره شمالی بیانگر محتوا و روح حاکم بر بیش از هشت ساعت گفت وگو میان دو طرف نیست.

مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید واشنگتن طرح های خلاقانه ای ارائه کرده اما برای یافتن راه حل برای موضوعات پراهمیت هر دو طرف باید از قاطعیت و پایداری لازم برخوردار باشند.

  • نخستین مذاکرات پس از دیدار ترامپ و کیم

مذاکرات کارشناسی در استکهلم نخستین دور از گفت وگوهای دوجانبه پس از دیدار رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون در ماه فوریه سال جاری بود. این دیدار در ویتنام انجام شد و بدون نتیجه، زودتر از زمان پیش بینی شده خاتمه یافت.

واشنگتن و پیونگ یانگ در مذاکرات ویتنام بر سر مهم ترین موضوع مورد مناقشه، خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره به تفاهم نرسیدند. ترامپ و کیم در دیدار کوتاهی که اواخر ماه ژوئن در مرز میان دو کره داشتند بر سر ادامه مذاکرات کارشناسی توافق کردند.

آمریکا از کره شمالی می خواهد در کنار خلع سلاح اتمی برنامه های موشکی و هسته ای خود را محدود کند. پیونگ یانگ موافقت اصولی خود را با این درخواست ها اعلام کرده اما شرط عملی شدن آن را لغو گام به گام تحریم ها عنوان می کند.

در حالی که رئیس هیئت کارشناسی کره شمالی از توقف مذاکرات و بی نتیجه مانده آن سخن گفته طرف آمریکایی اعلام کرده که با پیشنهاد سوئد برای ادامه گفت وگوها در دو هفته دیگر موافقت کرده است.

  • خوش بینی پمپئو به مذاکرات کارشناسی

وزیر خارجه آمریکا، مایک پمپئو در حالی که مذاکرات استکهلم هنوز در جریان بود ابراز اطمینان کرده بود که دو طرف در این گفت وگوها به پیشرفت هایی دست پیدا کنند.

پمپئو در حاشیه سفر به یونان ابراز امیدواری کرده که رایزنی های کارشناسی در استکهلم زمینه ساز مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ در هفته ها و ماه های آینده باشد.

سیاست های دونالد ترامپ در مورد کره شمالی در داخل و خارج آمریکا منتقدان زیادی دارد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که چندی پیش برکنار شد تصریح کرده که کره شمالی هرگز به صورت داوطلبانه برنامه تسلیحات اتمی خود را کنار نخواهد گذشت.

کره شمالی که تازگی چند موشک کوتاه و میان برد آزمایش کرده روز چهارشنبه از آزمایش یک موشک جدید بالستیک خبر داده که به گفته پیونگ یانگ از یک زیردریایی پرتاب شده است.

برخی ناظران از سرگیری آزمایش های موشکی کره شمالی را که برای مدتی متوقف شده بود پیام نارضایتی از انعطاف ناپذیری واشنگتن در مورد لغو تحریم ها ارزیابی می کنند و احتمال می دهند با توقف مذاکرات استکهلم این آزمایش ها ادامه یابد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20309

به "مذاکرات هسته ای میان آمریکا و کره شمالی متوقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات هسته ای میان آمریکا و کره شمالی متوقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید