نبرد شترها در خلیج فارس

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران: تشدید تنش میان عربستان و قطر به بلوک بندی جدیدی در حوزه شورای همکاری خلیج فارس منجر شده زیرا عربستان، بحرین وامارات متحده در یک سمت و کویت،قطر و پادشاهی عمان در سمتی دیگر قرار گرفته اند.

نبرد شترها در خلیج فارس

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، تشدید تنش میان عربستان و قطر این احتمال را افزایش می دهد که دو کشور به سمت یک نبرد حقیقی وتقابل نظامی حرکت نمایند.این تقابل به بلوک بندی جدیدی در حوزه شورای همکاری خلیج فارس منجر شده زیرا عربستان، بحرین وامارات متحده در یک سمت و کویت،قطر و پادشاهی عمان در سمتی دیگر نهاده شده اند. اساسا شورای همکاری خلیج فارس که در 25 ماه می 1981 با شرکت عربستان، کویت،امارات، بحرین،قطروپادشاهی عمان شکل گرفت دو هدف عمده را مورد توجه قرار داد. نخستین هدف مقابله جمعی با تاثیرات انسانی انقلاب اسلامی و جلوگیری از نفوذ ارزش های انقلاب اسلامی بر ملت های حوزه خلیج فارس وهدف دوم هماهنگی سیاست های 6 کشور عرب خلیج فارس برای یاری اقتصادی ولجستیکی به رژیم سابق بعث عراق بود.

بعضی از این کشورها در طول 8 سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران جمعا حدود 180 میلیارد دلار یاری اقتصادی ونظامی در اختیار رژیم صدام قرار دادند که همین یاری ها به طولانی شدن جنگ منجر شد.متاسفانه دولت های پس از جنگ در ایران به جای تنبیه این کشورها وباز تعریف سیاست های خارجی خود برای آسیب رساندن به کشورهای یاری نماینده به رژیم بعث عراق،کوشش کردند تا با این کشورها رابطه بر قرار نمایند.این 6 کشور به رغم وجود اختلافات سیاسی،فرهنگی واجتماعی انصافا در مقابله با جمهوری اسلامی ویاری به رژیم بعث عراق به صورتی هماهنگ و حساب شده عمل کردند.

با بروز رخدادهای اخیر در منطقه از جمله در سوریه،مصر وعراق 6 کشور دچار گسست سیاسی شدند وعربستان وقطر که هر یک داعیه رهبری شورای همکاری خلیج فارس را دارند دچار اختلاف جدی شدند. عربستان وقطر که در طول 3 سال درگیری های داخلی سوریه بنا به خواست آمریکا وغرب به طور تاکتیکی در کنار یکدیگر علیه نظام سوریه وارد عمل شدند در طول این مدت 36 میلیارد دلار یاری اقتصادی و نظامی در اختیار تروریست های سوریه قرار دادند. اما اوضاع مصر و تغییراتی که در عرصه های سیاسی این کشور به وجود آمد اتحاد تاکتیکی عربستان وقطر را دچار گسست کرد.قطر که از اخوان المسلمین مصر به شدت پشتیبانی می نماید با عربستان که به طور سنتی وعقیدتی با جنبش اخوان المسلمین اختلاف دارد،در موضوع سرنگونی اخوان المسلمین مصراز قدرت، رودرروی عربستان نهاده شد.

عربستان برای سرنگونی اخوان المسلمین وتثبیت حاکمیت نظامیان مصر مبلغ 14میلیارد دلار یاری اقتصادی در اختیار مصر قرار داد که این امر خشم قطر را بر انگیخت. دو کشور با افزایش تنش ها درصدد یارگیری جدیدی بر آمدند و عربستان به سمت بحرین و امارات متمایل شد وتوانست یک جبهه جدیدی را علیه قطر سازماندهی کند.قطر نیز کوشش کرد تا در سیاست های خود در سوریه و منطقه بازنگری کند زیرا دیدار اخیر خالد العطیه وزیر خارجه قطر از تهران وگفت وگوی وی با وزیران خارجه جمهوری اسلامی وعراق در این چارچوب قابل تجزیه وتحلیل است.

هر دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس یعنی قطر وعربستان توپخانه های رسانه ای خود را به کار انداختند و دو شبکه الجزیره قطر و العربیه عربستان جریان سازی هایی را علیه حاکمان یکدیگر شروع کردند.اکنون عربستان، بحرین وامارات متحده سفرای خود را ازدوحه فرا خواندند و عربستان تهدید نموده که مرزهای هوایی و زمینی خود را روی قطر خواهد بست که این موضوع به افزایش تنش میان قطر وعربستان منجر خواهد شد.آیا تقابل میان قطر وعربستان به یک نقطه بدون بازگشتی رسیده و این احتمال وجود دارد که دو کشور به سمت درگیری جدی نظامی حرکت خواهند کرد؟ دو نظریه کاملا متفاوت وجود دارد که بر رسی تحلیلی این دو نظریه این واقعیت را نشان می دهد که به تعبیر رسانه های غربی نبرد شترها عملا شروع شده است.

نظریه اول می گوید که آمریکا و غرب که در شکل دهی شورای همکاری خلیج فارس نقش دارند اکنون در صدد فروپاشی این شورا و ایجاد تنش سیاسی میان این 6 کشور برآمده اند.دلیل این امر این است که آمریکا و غرب هرگز نمی توانند تحمل نمایند که درآمد سرانه قطر که به 100 هزار دلار رسیده همچنان بالاتر از در آمد سرانه کشورهای غربی و آمریکا باقی بماند.بنابراین غربی ها نخواهند گذاشت که به اصطلاح آب خوش از گلوی قطری ها رد گردد وباید هزینه هایی را براین کشورتحمیل نمایند.در عین حال عربستان نیز بیش از حجم سیاسی خود وفراتر از خط قرمزهای تعریف شده آمریکا در رخدادهای منطقه ایفای نقش نموده وباید هزینه هایی نیز پرداخت کند. لذا بر اساس این استدلال ممکن است تقابل میان عربستان وقطر جدی گردد زیرا اکنون جنگ رسانه ای عملا میان دو کشور شروع شده است.

نظریه دیگر قائل بر این است که این 6 کشور به دلیل آسیب پذیری بالا کوشش خواهند کرد که اختلافات خود را دردرون ساختار شورای همکاری خلیج فارس حل نمایند و کوشش اخیر شیخ صباح الجابر الصباح امیر کویت برای میانجیگری میان قطر و عربستان در این چارچوب واقع شده است.اما اگر دو کشور قطر وعربستان به یک تقابل جدی برسند از چه ابزارهایی استفاده خواهند کرد؟ قطعا قطر کوشش خواهد نمود مسائل خود را با سوریه،لبنان،عراق، جمهوری اسلامی وحتی حوثی های یمن حل نماید و به سمت یارگیری جدید در منطقه بر بیاید.عربستان نیز با یاری بحرین وامارات کوشش خواهد نمود تا یک سلسله تنبیهات سیاسی واقتصادی از جمله منع ورود اتباع خود به دوحه و منع ورود اتباع قطری به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و بستن مرزهای هوایی خود روی هواپیماهای قطری،اعمال کند.

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: تسنیم
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 15874

به "نبرد شترها در خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد شترها در خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید