نبود رفتار فناورانه و مساله محوری در دانشگاه ها، لغو مجوز مراکز تحقیقاتی و مجلات علمی غیرفعال

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان این که امروزه در دانشگاه های ما رفتار فناورانه و مساله محوری وجود ندارد، گفت: با این حال اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته است؛ از جمله فراوری 22 داروی بایوتک در شرکت های دانش بنیان کشور که از این طریق 490 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داریم، همچنین در حوزه مانیتورهای قلبی و نانوفایبرها نیز صادرکننده هستیم.

نبود رفتار فناورانه و مساله محوری در دانشگاه ها، لغو مجوز مراکز تحقیقاتی و مجلات علمی غیرفعال

به گزارش خبرنگاران، دکتر حسین وطن پور در همایش آموزش پزشکی مبتنی بر دستاورد با تاکید بر اقتصاد دانش بنیان و فناوری که امروز به همت معاونت آموزشی امور دستیاری و تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور اعضای هیأت علمی، دانشجویان دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی این دانشگاه برگزار گردید، با ارائه گزارشی از وضعیت فناوری در حوزه سلامت کشور، اظهار کرد: جهان و در پی آن نظام های دانشگاهی همیشه در حال تغییر بوده و بنابراین ما نیز باید در این جهت همگام با سایرین صندلی خود را ارتقا دهیم.

ضعف دانشگاه های کشور در پژوهش های مساله محور

وی با اشاره به ضعف دانشگاه های کشور در حوزه ارائه پژوهش های مساله محور، عنوان نمود: البته حرکت دانشگاه به این سمت شروع شده و پروژه ها و پژوهش های سنگینی در دانشگاه ها ارائه و دنبال می گردد. به همین دلیل وضعیت پژوهشی ما در جهان مطلوب است، به گونه ای که رتبه ما در جهان 17 و در منطقه برتر است.

لغو مجوز مراکز تحقیقاتی و مجلات علمی غیرفعال

وی با بیان اینکه امروز در وزارت بهداشت طرح پژوهش در پژوهش شروع شده است، گفت: بر اساس این طرح کیفیت، استنادات، رابطه پژوهش با حل مسائل جامعه، آمار رد و جعلی بودن مقالات آنالیز می گردد. بر اساس این طرح مجوز بسیاری از مراکز تحقیقاتی و مجلات علمی غیرفعال در حال لغو شدن است.

دکتر وطن پور با اشاره به سوالی که امروزه در رابطه با پژوهش های دانشگاهی مطرح شده، عنوان نمود: باید میزان تأثیر مقالات و فراوریات علمی در فراوری ثروت، حل مسائل و مسائل جامعه، اشتغال زایی، بالندگی و غرور ملی و سایر مبحث ارزش آفرین آنالیز و در نظر گرفته گردد.

وی با بیان اینکه باید امروزه علاوه بر آموزش و فراوری علم در دانشگاه به تربیت دانشجوی کارآفرین توجه گردد، گفت: فناوری یک رفتار است که باید برای پرورش و توسعه آن در دانشگاه ها برنامه ریزی گردد.

نبود رفتار فناورانه و مساله محوری در دانشگاه ها

به گفته وی امروزه در دانشگاه های ما رفتار فناورانه و مساله محوری وجود ندارد، توضیح داد: با این حال اقدامات خوبی مانند فراوری ربات جراح، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه درمان و ابزار پزشکی، تعریف و راه اندازی مراکز پژوهشی مشترک بین دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت صورت گرفته است.

دکتر وطن پور با اشاره به وجود 4060 شرکت دانش بنیان در این حوزه، اظهار کرد: در این مراکز پژوهش ها تبدیل به ایده های عملیاتی شده و به همین دلیل مراسم هایی با عنوان ایده بازار برای ایجاد رقابت در ارائه ایده، برگزار می گردد.

فراوری 22 داروی بایوتک در شرکت های دانش بنیان

وی با اشاره به فراوری 22 داروی بایوتک در شرکت های دانش بنیان کشور، گفت: از این طریق 490 میلیون دلار صرفه جویی ارزی داریم. همچنین در حوزه مانیتورهای قلبی و نانوفایبرها صادرنماینده هستیم و یکی از مسائل تحریم برای ما مشکل انتقال ارز به داخل کشور است.

وجود 52 شرکت دانش بنیان صادرنماینده

وی با بیان اینکه در این حوزه همچنین 52 شرکت دانش بنیان صادرنماینده داریم، توضیح داد: درحال حاضر 2000 محصول دانش بنیان وارد بازار نموده ایم و پیشرفت ها تا جایی است که به زودی طب رایج ما به طب سنتی تبدیل می گردد.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه 44 هزار مرگ ناشی از خطای پزشکی در امریکا گزارش شده است، گفت: هوش مصنوعی در این زمینه بسیار دقیق و یاری نماینده خواهد بود که در کشور ما در این زمینه پژوهش های خوبی در حال اجرا است.

وی در ادامه با اشاره به رتبه و صندلی ایران در حوزه فناوری پزشکی، اظهار کرد: سال گذشته از کشور ما 69 موردUS PATENT ثبت شده که در پشت آن مسائل مالی وجود دارد. البته با وجود تمام این اتفاقات رتبه ثبت اختراع ایران از 120 در سال 2013 به رتبه 65 در سال 2018 ارتقا پیدا نموده که جهش خوبی است.

فعالیت 142 شرکت ایرانی در حوزه سلامت دیجیتال

دکتر وطن پور با بیان اینکه امروز در عصر IT به سر می بریم، عنوان نمود: در حال حاضر 142 شرکت ایرانی در حوزه سلامت دیجیتال فعالیت می نمایند. اما بعد از IT باید به سمت ژنتیک حرکت کنیم، چراکه در عصر ژنتیک با تحولات عجیبی روبرو خواهیم بود.

فعالیت 30 درصد شرکتهای دانش بنیان کشور در حوزه سلامت

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه بستر حرکت و فعالیت دانشگاهیان در حوزه فناوری سلامت فراهم شده است، اظهار کرد: 30 درصد شرکت های دانش بنیان کشور در حوزه سلامت فعالیت می نمایند و 55 درصد منابع صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت توسعه سلامت پیش رفته است، لذا دانشگاهیان می توانند در جهت پیشبرد اهداف، یاری نماینده خوبی باشند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 5837

به "نبود رفتار فناورانه و مساله محوری در دانشگاه ها، لغو مجوز مراکز تحقیقاتی و مجلات علمی غیرفعال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود رفتار فناورانه و مساله محوری در دانشگاه ها، لغو مجوز مراکز تحقیقاتی و مجلات علمی غیرفعال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید