نتیجه 5 سال اشتغال زایی دولت روحانی در روستاها، تقریبا صفر

به گزارش مهسان بلاگ، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال های 92 تا 96 سهم اشتغال روستایی از اشتغال جدید ایجاد شده در کشور حدود 3 دهم درصد بود.

نتیجه 5 سال اشتغال زایی دولت روحانی در روستاها، تقریبا صفر

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، کارآفرینی از محور های اصلی رشد و توسعه است و از نظر برنامه ریزی توسعه مالی و توسعه پایدار دارای اهمیت است.

از جمله مزیت های کارآفرینی ایجاد اشتغال ، افزایش سود و سرمایه سرمایه گذاران، دگرگونی ارزش ها و تحول ماهیت آنها، پر شدن شکاف و خلا های بازار کار، دگرگونی های شرایط بازار کار و فراهم شدن فرصت های تازه، گذار از رکود مالی، جبران عقب ماندگی های مالی و آسان شدن روند رشد و توسعه کشور، فراهم شدن عوامل و شرایط بازار، جلوگیری از پس روی مالی با کارآفرینی به هنگام بحران و ناتوانی بخش خصوصی، رقابت صنایع به ویژه صنایع دستی مشابه داخلی با یکدیگر و بهبود و بالا رفتن کیفیت کالا، تقویت و تکامل صنایع داخلی، ایجاد رقابت صنایع داخلی و خارجی، افزایش صادرات و دریافت ارز برای کشور و به وجود آمدن محصولات ،خدمات و روش ها، سیاست ها و افکار و راهکارهای نو برای حل مسائل جامعه از جمله مزیت های حوزه اشتغال است.

*آنالیز طرح حمایتی از کارآفرینان در کمیسیون مالی دولت

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با بیان اینکه در سال های اخیر بخش قابل توجهی از اشتغال کشور توسط کارآفرینان انجام می گردد، گفت: کارآفرینان، راهبران مالی کارآفرینان هستند.

معاون توسعه اشتغال وزیر کار با اشاره به اینکه کارآفرینان راهوران اقتصاد هستند و همراهی با آن ها منجر به توسعه اشتغال در کشور می گردد، اضافه کرد: این وزارتخانه بسته سیاستی، حمایتی و تشویقی ویژه ای برای حمایت از کارآفرینان پیشرو ارائه نموده است که بعد از تصویب و در مرحله اجرا به عزت و کرامت آنان توجه می گردد.

وی گفت: در این بسته دسترسی کارآفرینان به مسئولان تسهیل می گردد، برای آن ها ویزا صادر و در کشورهای خارج به رسمیت شناخته می شوند، به لحاظ قانونی از جهتهای سبز گمرکی برای ورود کالا می توانند استفاده نمایند، به راحتی با استفاده از این کارت تا حد مشخصی وام دریافت می نمایند، مکانیزم های ضمانتی برای آن ها فعال می گردد تا احتیاج به وثیقه نداشته باشند، سرمایه گذاری برای آن ها راحت تر می گردد و بیمه مالیاتی آن ها با مکانیزم خاصی انجام می گردد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این بسته هم اکنون در کمیسیون مالی دولت مطرح است که بعد از نهایی شدن متن آن، در هیات دولت تصویب می گردد.

منصوری با اشاره به اینکه سال جاری نیز جهت استانی و ملی شناسایی کارآفرینان پیشرو از سوی این معاونت انجام می گردد، ادامه داد: علاوه بر آن برنامه خاصی از سوی این معاونت برای توسعه خلاقیت و کارآفرینی در مرحله مهدکودک و پیش دبستانی با سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش آغاز شده است.

وی یادآوری کرد: با همکاری وزارت آموزش و پرورش، باشگاه کارآفرینان جوان و نوجوان راه اندازی و برنامه کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی به صورت پودمانی اجرا می گردد و با توافق با وزارت آموزش عالی واحدهای انتخابی کارآفرینان آسان تر انجام می گردد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نرخ بیکاری کشور را 10.7 درصد و نرخ مشارکت کشور را 40 درصد بیان کرد و گفت: در سال 97 حدود 464 هزار اشتغال جدید براساس داده های مرکز آمار ایجاد شده که این تعداد بر اساس آمار مستند این معاونت 472 هزار نفر است.

منصوری، با بیان اینکه بخشی از این اشتغال مربوط به اجرای برنامه توسعه اشتغال روستایی این وزارتخانه است، اضافه کرد: بر اساس داده های مرکز آمار 114 هزار اشتغال جدید روستایی ایجاد شده که این تعداد براساس داده های این معانت 143 هزار نفر است.

وی گفت: در سال های 92 تا 96 سهم اشتغال روستایی از اشتغال جدید ایجاد شده در کشور حدود 3 دهم درصد بود که این میزان در سال 97 به 25 درصد رسید و این دستاورد نشان از اثرگذاری برنامه های اشتغال روستایی است. بخش زیادی از آن ها اشتغال غیررسمی بوده و بیمه ندارند، بنابراین پایداری و کیفیت آن ها می تواند محل سئوال باشد.

منصوری یادآوری کرد: هم اکنون کوشش می گردد پوشش بیمه ای حداکثری برای آن ها ایجاد گردد تا ثبات و پایداری شغل در آن ها روی دهد و در این راستا برنامه ویژه ای برای همکاری با نهادهای مرتبط در حوزه بیمه کشاورزان و روستاییان طراحی شده که در صورت تصویب، دولت دستاوردهای خوبی در این زمینه ایجاد می گردد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بیش از 1.5 سال است که تسهیلات مربوط به اشتغال روستایی از سوی این وزارتخانه پرداخت می گردد، گفت: این کار راه چاره نیست و امری فرعی است، زیرا پیش از اعطای وام احتیاج به مبادرت به اقدامات توسعه ای در روستاها است. این الگو از سال گذشته در128 روستا به صورت پایلوت اجرا شد و دستاوردهای مهمی داشت از قبیل اینکه ریالی وام پرداخت نشد ولی بازگشت به روستا رخ داد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 17958

به "نتیجه 5 سال اشتغال زایی دولت روحانی در روستاها، تقریبا صفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتیجه 5 سال اشتغال زایی دولت روحانی در روستاها، تقریبا صفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید