پیه سوز سفالی، اِلمان ورودی شهر زیرزمینی تفرش شد

به گزارش مهسان بلاگ، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان 27 اردیبهشت ماه 1400، اظهار کرد: شهر زیرزمینی تفرش از سال 1397 با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون ریال طی انعقاد قرارداد شهرداری شهر تفرش و دانشگاه نیشابور به سرپرستی دکتر سید مهدی موسوی نیا دکترای باستان شناسی و عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه نیشابور و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی مورد کاوش مرحله اول نهاده شد.

پیه سوز سفالی، اِلمان ورودی شهر زیرزمینی تفرش شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در فصل اول این کاوش، 4500 قطعه سفال، کاشی های زرین فام و لاجوردی و.... به دست آمد که قدمت این دستکند را می توان بین سده های 5 تا 10 ه. ق تخمین زد و پس از آن نیز خرداد ماه 1399 فاز دوم کاوش های دستکند ترخوران تفرش با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد ریال از سوی شهرداری تفرش شروع شد.

او افزود: براساس کاوش های اجرا شده، فضاهایی در سه طبقه شناسایی شده که به عنوان راهروهای ارتباطی در مقیاس کوچکتر فضای مسکونی کاربرد داشته اند.

مرزبان با اشاره به اینکه همزمان با کاوش های باستان شناسی، عملیات ساماندهی و آماده سازی محوطه برای بازدید عموم نیز در دستور کار قرار داشته است، گفت: عملیات ساماندهی و آماده سازی در محوطه دستکند زیرزمینی تفرش برای بازدید عموم نیز در حال اجرا است و تا انتها اردیبهشت ماه 1400 آماده بازدید برای گردشگران خواهد بود و همزمان با این عملیات، المان ورودی این شهر نیز تعیین شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: پیه سوز سفالی به عنوان المان ورودی شهر زیرزمینی تفرش انتخاب شده است که اخیرا فرایند ساخت آن به اتمام رسیده و با انجام لعاب فیروزه ای بر روی آن آماده نصب در ورودی شهر خواهد بود و در معرض دید علاقمندان و گردشگران قرار می گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: گردشبان
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 85997

به "پیه سوز سفالی، اِلمان ورودی شهر زیرزمینی تفرش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیه سوز سفالی، اِلمان ورودی شهر زیرزمینی تفرش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید