چگونه از اصالت محصولات آرایشی و بهداشتی مطمئن شویم؟ ، برچسب کافی نیست

به گزارش مهسان بلاگ، مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به کشف 2 میلیارد تومان محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق طی 6 ماه ابتدایی سال جاری، از کافی نبودن وجود برچسب برای اطمینان از اصالت این محصولات سخن گفت و راهکارهایی به همین منظور ارائه داد.

چگونه از اصالت محصولات آرایشی و بهداشتی مطمئن شویم؟ ، برچسب کافی نیست

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر عبدالعظیم بهفر مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به نحوه نظارت بر بازراهای غیررسمی و قاچاق فرآورده های آرایشی - بهداشتی، گفت: در حوزه نظارت بر این فرآورده ها در سطح عرضه یک تفاوت نظر و دیدگاه وجود دارد به طوری که ارگان های مختلف نظارت بر این حوزه ها را وظیفه خود می دانند و این موضوع مقداری اشکال ایجاد می نماید.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، در این زمینه کارگروه های مشترکی را با سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف نماینده تشکیل دادیم تا هر ارگانی در قسمت هایی کار نظارت بر سطح عرضه را انجام دهد. معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی یک سری از بازرسی ها را به صورت مستقل در سطح عرضه فرآورده های آرایشی-بهداشتی انجام می دهند. گاهی هم بازرسی ها به صورت مشترک و به وسیله کارگروه انجام می شود. با این اقدامات، در 6 ماه ابتدایی سال 1398 نزدیک به 52 هزار و 441 فقره بازرسی در سطح عرضه فرآورده های آرایشی و بهداشتی انجام داده ایم که از این تعداد 1917 بازرسی به کشف منجر شده است. بیش از 2 میلیارد تومان رقم قاچاق بازرسی هایی بوده که طی این مدت انجام داده ایم.

  • لزوم نظارت واحد بر فرآورده های آرایشی-بهداشتی

بهفر اظهار کرد: در حوزه نظارت باید توجه کرد که تا جای ممکن سیستم نظارتی یک حوزه در کشور یک ارگان معین باشد. اگر ارگان های متعددی مسئول این کار باشند، در نتیجه آیین نامه ها و بخشنامه های مختلف عملا فضا را برای قاچاق و تقلب مهیا می نماید، اما اگر نهاد ناظر یک جای معین باشد، این اجازه را به نهاد نظارتی می دهد تا بتواند برنامه هایش را به درستی اجرا کند. بنابراین از نظر کارشناسی حتما باید یک جا مسئول نظارت باشد، حال مهم نیست که کجا باشد، اما یک جا باشد.

وی با بیان این که در حال حاضر ارگان های مختلف مدعی نظارت بر عرضه فرآورده های آرایشی-بهداشتی هستند، ادامه داد: برای سازمان غذا و دارو، سلامت مردم حائز اهمیت است و به همین دلیل این کارگروه مشترک را در عرصه نظارت بر فرآودره های آرایشی و بهداشتی تشکیل دادیم. قاعدتا وقتی یک سیستم نظارتی وجود داشته باشد، این سیستم به تنهایی باید جوابگو هم باشد و سیستم های نظارتی بالادستی می توانند از این سیستم سوال نمایند.

  • معرفی متقلبین فرآورده های آرایشی بهداشتی به دستگاه قضا

مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان این که متخلفین در حوزه فرآورده های آرایشی-بهداشتی به دستگاه قضایی معرفی می شوند، گفت: بخشی از برخوردهای ما در سیستم های قضایی انجام می شود. از طرفی، سیستم و قوانین رگولاتوری در حوزه فراوری فرآورده های آرایشی و بهداشتی باید به گونه ای باشد که در حوزه صدور مجوزها و پروانه ها سختگیرانه نباشد، اما در عین حال نظارت ها و کنترل ها سختگیرانه باشد. این سیستم را در کشورهای دیگر پیاده نموده اند به طوری که شرکت ها موظف هستند تخلفات و مسائل شان را خودشان اظهار نمایند.

وی اضافه کرد: البته دولت هم می تواند در هر کجا - اعم از فراوری یا واردات - کنترل های لازم را انجام دهد. همین موضوع باعث می شود که سطح کنترل ها بالاتر برود. البته این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک ارگان به عنوان تصمیم گیر عمل کند، در غیر این صورت مسائل بدتر می شود.

  • نه به ممنوعیت واردات فرآورده های آرایشی و بهداشتی

بهفر درباره نحوه کاهش تقلب در فراوری فرآورده های آرایشی و بهداشتی، گفت: در این زمینه محدودیت واردات می تواند موثر باشد، البته نه ممنوعیت چراکه وقتی برندی در داخل بازار جا افتاده، اگر ممنوعیت کامل برای آن ایجاد شود، دیگران می توانند از این ممنوعیت سوءاستفاده و مشابه محصولات آن برند را فراوری نمایند. این موضوع می تواند در افزایش تقلب و قاچاق در داخل کشور موثر باشد.

وی ادامه داد: بنابراین برای کنترل واردات باید سیاست محدودیت واردات را دنبال کنیم، نه ممنوعیت. نکته دوم تسهیل سیستم های رگولاتوری برای ارائه پروانه است. وقتی یک فرآورده فراوری می شود یعنی توانمندی آن وجود دارد، اما این توانمندی باید به درستی ساماندهی شود که به صدور پروانه ها بازمی شود. در این زمینه با انجمن های فراورینماینده تعاملی داشته ایم که بعضی از امور غیرحاکمیتی را برون سپاری می کنیم. با این اقدام می توانیم نظارت های انجمن ها را افزایش دهیم و ارائه پروانه ها را تسریع و تسهیل کنیم.

  • لزوم استعلام برچسب اصالت

مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره سهم تقلب و قاچاق در محصولات آرایشی و بهداشتی اعلام کرد: طبق آخرین آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، 1/6 میلیارد دلار قاچاق و تقلب در بازار فرآورده های آرایشی- بهداشتی وجود داشته است.

وی با اشاره به برچسب گذاری فرآورده های آرایشی و بهداشتی برای اصالت سنجی آنها گفت: در حال حاضر کلیه فرآورده های آرایشی و بهداشتی وارداتی دارای برچسب کنترل اصالت هستند. مردم توجه نمایند که صرف وجود برچسب اصالت روی محصول کفایت نمی نماید و حتما باید استعلام انجام شود. آنها باید کد درج شده روی محصول را به شماره ای که روی آن ذکر شده است، اس ام اس نمایند و کنترل ها را انجام دهند زیرا گاهی ممکن است در شماره های برچسب تقلب شده و فیک باشند. بنابراین حتما استعلام را انجام دهند و معینات کالایی را که ارائه می شود با معینات درج شده روی کالا تطبیق دهند تا یکسان باشد.

بهفر ادامه داد: به فراورینمایندگان فرآورده های آرایشی و بهداشتی داخلی هم اعلام کردیم که به زودی برچسب گذاری ها را انجام دهند. مردم هم اگر با کالاهای تقلبی روبرو شدند، می توانند به معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه نمایند. این اختیار به دانشگاه ها داده شده که به طور مستقل در این حوزه عمل و در صورت مشاهده تخلف حتی متخلف را به سیستم قضایی معرفی نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 28492

به "چگونه از اصالت محصولات آرایشی و بهداشتی مطمئن شویم؟ ، برچسب کافی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از اصالت محصولات آرایشی و بهداشتی مطمئن شویم؟ ، برچسب کافی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید