چگونه از سوختگی فریزری مواد غذایی خیلی ساده جلوگیری کنید؟

به گزارش مهسان بلاگ، احتمالا تا به حال یک بسته گوشت، سبزیجات یا بستنی در انتهای فریزر پیدا نموده اید که دیگر چندان با کیفیت به نظر نمی رسند. اگر مواد غذایی داخل فریزر بافتی سفت، خشک و چروکیده پیدا نموده اند، در ظاهر آن ها تغییر رنگ مشاهده می کنید یا بلورهای یخ با ضخامت قابل توجهی دور آن را احاطه نموده اند، به احتمال زیاد مواد غذایی شما در سرمای فریزر سوخته است. در این مطلب از خبرنگاران مگ با پدیده سوختگی فریزر آشنا خواهیم شد و جوابی برای مضر یا بی خطر بودن مصرف مواد غذایی سوخته شده در فریزر پیدا خواهیم کرد. بعلاوه از راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب سرمای سوزان فریزر به مواد غذایی صحبت خواهیم کرد.

چگونه از سوختگی فریزری مواد غذایی خیلی ساده جلوگیری کنید؟

سوختگی ناشی از فریزر چیست؟

پدیده سوختگی فریزر نتیجه از دست دادن رطوبت است و این سوختگی ممکن است برای هر بسته مواد غذایی که به مدت طولانی منجمد شده است، اتفاق بیفتد. همه غذاها حاوی آب هستند که در صورت یخ زدن به هزاران کریستال یخ تبدیل می شوند. این بلورها به وسیله فرآیندی به نام تصعید به سطح مواد غذایی و در نهایت به سردترین قسمت فریزر شما مهاجرت می نمایند.

تصعید شبیه تبخیر است، اما این در فرآیند فرایند تبدیل به مایع وجود ندارد و یک ماده مستقیم از حالت جامد به گاز تبدیل می گردد. برترین نمونه که می توان از تصعید مثال زد، تکه های یخی است که مدتی طولانی داخل فریزر مانده است. این تکه های یخ به مرور کوچک تر می شوند و در واقع در آن فرآیند تبدیل شدن جامد به گاز اتفاق افتاده است.

از دست دادن مولکول های آب باعث کاهش آب در بافت مواد غذایی می گردد و در نتیجه غذای فریز شده چروکیده، خشک و سفت خواهد شد. بعلاوه از دست دادن آب به اکسیژن فرصتی برای ایجاد تغییر در طعم و رنگ مواد غذایی می دهد. تغییر طعم و رنگ در اثر فریز شدن، در گوشت، مرغ و ماهی نامناسب بسته بندی شده بسیار مشهود و ملموس است. سوختن فریزر زمانی اتفاق می افتد که غذای یخ زده رطوبت خود را از دست می دهد و اکسیژن برای خود جولان می دهد و بافت ماده غذایی را خشک و سفت می نماید و بعلاوه شاهد تغییر رنگ در بافت مواد غذایی فریز شده خواهیم بود.

بی کیفیت می گردد اما هنوز سالم است

سوختگی فریزری کیفیت اولیه مواد غذایی را کم می نماید، اما سبب فاسد و خرابی آن نمی گردد. بنابراین مواد غذایی سوخته در فریزر ممکن است بعد از پخت، طعم یا بافت ناخوشایندی داشته باشند، اما خوردن آن ها برایتان خطری نخواهد داشت.

اگر قصد دارید که مواد غذایی سوخته شده در فریزر را مصرف کنید، می توانید تمامی قسمت های سوخته شده را جدا کنید و بعد آن را مصرف کنید. البته ناگفته نماند که کیفیت کلی این ماده غذایی با نمونه سالم و نسوخته یا تازه آن هرگز یکسان نخواهد بود.

آزمایش ها روی فیله سینه مرغ نشان می دهد که بیشترین رطوبت از دست رفته در فریزر بین 2 تا 6 ماه و سپس بعد 8 ماه خواهد بود. بعد از این مدت، گوشت فریز شده نسبت به گوشت تازه، 31 درصد بافت خشن تری پیدا نموده بود و علاوه بر آن رنگ گوشت هم تغییر نموده بود. هرچه گوشت سینه مدت بیشتری فریز گردد، رنگ آن تیره تر و قرمزتر خواهد شد.

چگونه سوختگی فریزری را تشخیص دهیم؟

هرگونه ماده غذایی که در فریزر ذخیره می گردد، ممکن است دچار سوختگی ناشی از سرما گردد. با وجود این کم آب شدن مواد غذایی با درصد آب بیشتر مانند سبزی و صیفی جات، گوشت، مرغ، ماهی یا بستنی بیشتر از خوراکی های کم آب همانند آجیل، دانه های مغذی یا آرد، در معرض سوختگی فریزر قرار دارند.

بافت گوشت، مرغ و ماهی ممکن است در اثر سوختگی ناشی از فریزر، بافت چرمی قهوه ای تیره یا سفید مایل به خاکستری پیدا کند. گوشت قرمز مانند گوشت گاو می تواند قرمز مایل به قرمز قهوه ای یا حتی قهوه ای مایل به خاکستری گردد. طیور مانند غاز، بوقلمون یا مرغ ممکن است به رنگ بژ کم رنگ یا بژ خاکستری متمایل شوند. حتی بیشتر از گوشت قرمز، تکه های گوشت طیور مانند گوشت سینه بدون پوست ممکن است در کناره های آن لکه های رنگی ایجاد گردد. این لکه ها ممکن است سفید به نظر برسند و شبیه چربی باشند. هنگام پخت انواع گوشت، بافت قسمت های سوخته شده در فریزر، ممکن است خشک و سخت باشد.

سوختگی فریزری میوه و سبزیجات به راحتی قابل تشخیص است، زیرا بافت آن ها خشک و چروکیده می گردد. بعلاوه ممکن است به علت کمبود آب، با بلورهای یخ پوشانده شوند و اگر آن ها را بپزید، احتمالا بافت چوبی خواهند داشت.

غذاهای حاوی نشاسته مانند غلات پخته شده، برنج یا ماکارونی و بعلاوه مواد غذایی پرمصرف پخته شده مانند نان یا کیک، در اثر سوختگی فریزری بافت خشن تری پیدا می نمایند. بعلاوه غلات ممکن است در اثر فرآیند سوختگی، با کریستال های یخ پوشانده شوند و در صورت پخته شدن، خشک و حجم تری پیدا خواهند کرد.

بستنی هم در اثر سوختگی فریزر دیگر حالت کرمی اولیه خود را نخواهد داشت و کریستال های یخ در بافت آن شکل می گیرند.

چگونه از سوختگی مواد غذایی در فریزر جلوگیری کنیم؟

  • فریزرها را روی دمای مناسب تنظیم کنید. جلوگیری از سوختن فریزر در اولویت است، اما این بدان معنا نیست که حواستان به فساد مواد غذایی نباشد. هر زمان که مواد غذایی را منجمد می کنید، مطمئن شوید که فریزر شما روی دمای مناسب تنظیم شده باشد. شما می توانید با نگه داشتن فریزر در دمای صفر درجه فارنهایت (منفی 18 درجه سانتی گراد) یا کمتر، سوختگی مواد غذایی در فریزر را به حداقل برسانید. غذا در این دما سریع تر منجمد می گردد و فرآیند انجماد با کریستال های کوچک تری انجام می گردد. بلورهای کوچک کمتر می توانند به بافت مواد غذایی شما آسیب بزنند و احتمال سوختگی را پایین می آورند.
  • اگر فریزر شما روی صفر درجه فارنهایت (منفی 18 درجه سانتی گراد) تنظیم شده باشد، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زای خطرناک رشد نمی نمایند و پخت و مصرف این مواد غذایی برای سلامتی مسئله ای نخواهد داشت. البته به شرطی که این مواد غذایی در همان ابتدا و هنگام فریز کردن، تازه باشند و فرآیند یخ زدایی آن به درستی انجام گردد. البته انجماد غذا نیز مانند سایر روش های نگهداری طولانی مدت مواد غذایی، همانند قوطی های کنسرو، خشک کردن میوه ها و شیشه های ترشی روی کیفیت اولیه مواد غذایی مؤثر خواهد بود.
  • بعلاوه بسته بندی صحیح مواد غذایی موجب به حداقل رسیدن تماس بافت آن با اکسیژن خواهد شد. به عنوان مثال گوشت، مرغ یا غذاهای دریایی را باید ابتدا در کاغذهای مخصوص فریزر یا کیسه های پلاستیکی بپیچید و سپس به طور کامل آن را با فویل بپوشانید.
  • سعی کنید که از ظروف مناسب برای انجماد در فریزر بهره ببرید. بعد از اینکه مواد غذایی خود را برای انجماد آماده کردید، باید آن را در ظرف مناسب قرار دهید. بسته به بودجه و نوع مواد غذایی، می توانید از کیسه های فریزر، ظروف پلاستیکی آماده فریزر، شیشه های نگهداری مناسب فریزر بهره ببرید. اگر از کیسه استفاده می کنید، سعی کنید تا آنجا که ممکن است هوا را از آن خارج کنید.
  • تا حد ممکن هوای داخل بسته های میوه ها و سبزیجات را پیش از منجمد شدن خارج کنید و اگر برای فریز کردن به جای کیسه از ظرف استفاده می کنید، بهتر است از ظروف کوچک بهره ببرید تا فضاهای خالی میان مواد غذایی در هنگام یخ زدن به حداقل برسد. برای حفظ کیفیت بستنی نیز می توانید پیش از بستن در ظرف بستنی، روی آن را با کیسه پلاستیک فریزر خوب بپوشانید و سپس در ظرف را ببندید.
  • مواد غذایی خود را قبل از فریز کردن سرد کنید. قرار دادن غذای داغ به طور مستقیم در فریزر، دمای فریزر را بالا می برد و این افزایش دما بر سایر مواد غذایی نزدیک به غذای گرم تأثیر می گذارد. ورود غذای گرم به فریزر در نهایت به ایجاد پدیده سوختگی فریزر یاری خواهد نمود. بنابراین مواد غذایی خود را ابتدا به مدت 1 تا 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا قبل از قرار دادن در فریزر برای نگهداری طولانی مدت آماده گردد.
  • فریزر را به اندازه پر کنید و در برترین حالت باید سه چهارم آن را اشغال کنید. غذای یخ زده مانند یخ در یخچال عمل می نماید و به سرد شدن سایر غذاها یاری می نماید. اما اگر فریزر را بیش از حد با بسته های مواد غذایی پر کنیم، این بسته ها مانع گردش یکنواخت هوای سرد خواهند شد.
  • فریزر خود را مرتب و تمیز نگه دارید. در واقع خوب است که بدانید هر چیزی را در کدام قسمت آن گذاشته اید تا بسته مورد نظرتان را به سرعت و بدون اتلاف زمان و بیش از حد باز ماندن در، پیدا کنید.
  • نکته؛ یادتان باشد که باز و بسته کردن مکرر در فریزر سبب تغییر دمای داخلی آن خواهد شد و در نتیجه ممکن است مواد غذایی داخل آن آغاز به ذوب شدن کند. در این مدت زمان کریستال های یخ بیشتری شکل خواهند گرفت.
  • در نهایت برترین راه برای جلوگیری از سوختگی فریزر، استفاده ی سریع تر از مواد غذایی یخ زده است. در زمان خرید مواد غذایی، فقط آنچه را که برای 2 تا 4 ماه آینده احتیاج دارید و مصرف می کنید، باید خریداری کنید. بعلاوه هنگام بسته بندی مواد غذایی، به منظور قرار دادن آن ها داخل فریزر، حتما تاریخ اولین روز انجماد را با یاری برچسب روی هر بسته معین کنید تا بتوانید ابتدا از قدیمی ترین بسته آغاز کنید.

در آخر

هر غذایی که به مدت زیادی منجمد بماند، ممکن است در اثر سوختگی فریزری بی کیفیت گردد، اما هرچه اندازه آب در بافت آن بیشتر باشد، سوختگی هم بیشتر خواهد بود. به علائمی همانند بافت خشک تیره یا سفید روی گوشت، چروکیدگی سبزیجات یا کریستال های یخ روی بستنی دقت کنید. غذاهایی که دچار سوختگی فریزر می شوند، کیفیت بافت، رنگ و طعم آن ها نسبت به سابق کمتر خواهد شد. اما با این حال، تا زمانی که به درستی منجمد شده باشند، خوردن آن ها لطمه ای به سلامتی نخواهد زد.

منابع: healthline, webmd, whirlpool, tasteofhome

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 100094

به "چگونه از سوختگی فریزری مواد غذایی خیلی ساده جلوگیری کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از سوختگی فریزری مواد غذایی خیلی ساده جلوگیری کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید