سهم گمرکات مازندران از صادرات مرکبات چقدر است؟

به گزارش مهسان بلاگ، با گذشت حدود 2 ماه از آغاز برداشت مرکبات (پرتقال و نارنگی) در مازندران و صادرات بیش از 33 هزار تن از این محصول به خارج کشور سهم پنج گمرک این خطه شمال کشور حدود 8 تن چیزی در حد صفر است.

سهم گمرکات مازندران از صادرات مرکبات چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، با وجود این که در 8 ماهه امسال حدود 63 هزار تن کیوی از گمرکات کشور به خارج صادر شده است، سهم استان مازندران به عنوان تولیدنماینده 90 درصد از کیوی در سطح کشور کمتر از 8 درصد بوده است به طوری که در مجموع سهم استان در این مدت 8 هزار تن بود و اکثر این محصول از گمرکات استان های دیگر از جمله گیلان به خارج از کشور صادر شده است.

در 8 ماهه امسال ارزش صادرات کیوی به خارج از کشور 33 میلیون دلار بود که سهم استان مازندران کمتر از سه میلیون دلار است.

  • حمل و نقل متهم ردیف اول

رئیس اتاق بازرگانی مازندران دلیل اصلی صادرات کالاهای غیر نفتی استان به خصوص مرکبات را از گمرکات سایر استان های کشور بالا بودن نرح کرایه حمل استان نسبت به سایر استان های دیگر بیان نمود و گفت: بیشترین صادرات مرکبات ما به کشورهای حاشیه دریای خزر، روسیه، ترکیه و عراق است که به دلیل وجود کانتینرهای برگشتی، نرح حمل و نقل استانهای دیگر پایین تر از گمرکات استان مازندران است.

عبدالله مهاجر در نشست کارگروه توسعه صادرات مازندران اضافه نمود: این اختلاف قیمت بعضی مواقع به چندین میلیون تومان می رسد که از لحاظ مالی نیز برای تجار ما صدور این کالاها از گمرک استانی به صرفه نیست.

وی راه چاره آن را حضور کانتینرهای برگشتی به داخل استان با حذف عوارض ورودی بیان نمود که الان با نرخ جدید حدود 80 میلیون ریال می رسد.

وی نبود قرنطینه برای محصولات کشاورزی در داخل گمرک را مشکل دیگری برای صادرات غیرنفتی به خصوص مرکبات از گمرکات استان مازندران بیان نمود.

  • قرنطینه در پنج گمرک مازندران

مدیرکل جهادکشاورزی مازندران گفت: در شرایط فعلی مجوز قرنطینه برای محصولات کشاورزی در گمرکات این استان در کمتر از یک ساعت برای صادرنمایندگان ایجاد می گردد و مسئله ای از لحاظ قرنطینه در استان وجود ندارد.

عزیزالله شهیدی فر اضافه نمود: با وجود استقرار قرنطینه محصولات کشاورزی در تمام گمرکات استان مازندران، مراجعه تجار به این مراکز ناچیز است.

وی گفت: تجار ما درخواست قرنطینه برای هر محصول صادراتی کشاورزی را داشته باشند در داخل گمرک در کمترین زمان ایجاد می گردد و تاکنون نیز به درخواست ها پاسخ داده شد.

  • دور زدن شرکت های حمل و نقل

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل مازندران با رد بالا بودن هزینه حمل کالاهای صادراتی گفت: نرخی کرایه خودروهای یخچال دار تک نرخی است و برای خودروها به یک قیمت معین می گردد و احتمال می رود با افزایش تقاضا 10 تا 20 درصد این کرایه ها که به طور میانگین 80 میلیون ریال است، افزایش داشته باشد.

علی نصیری اضافه نمود: در مجموع با محاسبه 20 تن بار مرکبات هر کامیون یخچال دار با کرایه مصوب 40 میلیون ریال در سرجمع برای هر کیلوگرم 2 هزار ریال محاسبه می گردد که در مجموع تاثیر آن چنانی در سود و زیان ندارد ضمن این که این نرخ نیز کشوری است و هر گونه اضافه کرایه می تواند با جریمه سنگین روبرو گردد.

وی مشکل تجار مازنی را در این حوزه عملکرد خودسرانه و به نوعی دورزدن شرکت های بین المللی و تهیه خودرو به وسیله دلالان گفت و اضافه نمود: اتاق بازرگانی به عنوان متولی صادراتی می بایست در ابتدای سال با احتیاجسنجی میزان صادرات کالاهای غیر نفتی، درخواست کامیون یخچالدار و کانتینر از شرکت های بین المللی فعال استان داشته باشد و آنها نیز متناسب با احتیاج این خودروها را تامین می نمایند.

نصیری گفت: متاسفانه تجار ما تصمیم آنی برای تهیه کامیون برای حمل کالای صادراتی می گیرند و در آن موقع احتمال این که شرکت های بین المللی خودرو در اختیار داشته باشند، بسیار پایین است و آنها مجبور می شوند احتیاج خود را به وسیله دلالان تامین نمایند که نرخ کرایه نیز به صورت توافقی اخذ می گردد.

نصیری گفت: ما در استان 5 شرکت بین المللی حمل و نقل فعال داریم که در صورت رعایت قواعد رایج این شرکت ها از سوی تجار آنها می توانند با نرخ مصوب کانتینر تامین و بار خود را حمل نمایند.

وی در خصوص ورود کانتینرهای برگشتی به استان مازندران همانند آن چه که در سه سال گذشته رخ داد گفت: ما برای تامین ورود کانتینرهای بین المللی خارجی به استان نیز مسئله ای نداریم، ولی باید بازرگانان ما درخواست خود را حداقل یک هفته زودتر به ما ارایه نمایند و راهداری نیز در این صورت هماهنگی لازم را برای تامین کانتینرهای برگشتی انجام می دهد.

  • پیشی دریافت صادرات سیمان از مرکبات

مدیرکل گمرکات مازندران گفت: در امسال حدود 75 درصد از کالاهای صادراتی این خطه شمال کشور از لحاظ وزنی مربوط به سیمان بود که به کشورهای آسیای میانه، روسیه و عراق صادر شده است.

علی یوسف منش یکشنبه دهم آذر درکارگروه توسعه صادرات مازندران گفت: این در حالیست که صرفا 7 درصد از ارزش ارزی صادرات استان مازندران مربوط به سیمان است.

وی اضافه نمود: در مجموع در 8 ماهه امسال 150 میلیون دلار کالای غیر نفتی از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شده است که بیش از 56 درصد از ارزش کالاهای صادراتی ما را لبنیات تشکیل می دهد.

به گفته وی این در حالیست که از لحاظ وزنی لبنیات صرفا 14 درصد از حجم صادرات کالاهای غیر نفتی این خطه شمال کشور را تشکیل داده است.

یوسف منش کم تعداد بودن اقلام صادراتی را مشکل دیگری برای پایین بودن ارزش ارزی صادرات غیر نفتی استان مازندران بیان نمود و گفت: در حال حاضر حدود 39 قلم کالاهای صادراتی استان است.

مدیرکل گمرکات مازندران گفت: در امسال 33 هزار تن مرکبات (پرتقال و نارنگی) از کشور به خارج صادر شد که صرفا 8 تن آن از گمرکات این خطه شمال کشور صادر شده است.

همچنین براساس آمار در 8 ماهه امسال 63 هزار تن کیوی از ایران به خارج از کشور صادر شد که سهم گمرکات مازندران کمتر از 10 درصد (پنج هزار تن) بود.

وی ارزش صادرات کیوی ایران را 33 میلیون دلار بیان نموده است که سهم استان مازندران به عنوان تولیدنماینده 90 درصد از کیوی در سطح کشور ناچیز بود.

وی مهمترین مشکل عدم صادرات مرکبات و کیوی از گمرکات این استان را مسائل ناشی از حمل و نقل وگرانی حمل بار در داخل استان مازندران نسبت به استان های همجوار بیان نموده است.

  • اختلاف قیمت حمل

مدیرکل دفتر هماهنگی امور مالی استانداری مازندران می گوید: اختلاف قیمت نرخ حمل کانتینرهای بین المللی برگشتی با کانتینرهای داخلی گاها به چند ده میلیون تومان می رسد که در چنین شرایطی تجار ما رغبت چندانی برای بهره گیری از کانتینرهای داخلی ندارند.

مهدی گلچوب اضافه نمود: کانتینرهای بین المللی خارجی برای ورود به داخل استان احتیاج به دریافت مجوزهای قانونی دارند که این کار نیز با طی مراحل قانونی تا حدودی طولانی می گردد و علاوه بر آن باید برای تردد در داخل استان هزینه پرداخت نمایند که این هزینه ها در صورت تردد در جاده های فرعی افزایش می یابد که گاها نرخ این هزینه ها به یک هزار دلار می رسد.

وی اضافه نمود: تجار ما برای فعالیت های صادراتی به دنبال سود و منافع مالی هستند و اختلاف قیمت کرایه به حمل از گمرک استان مازندران با سایر گمرکات استان های مرزی به میزانی است که نمی توان تجار را برای صدور کالا از گمرک داخل استان راضی کرد.

وی اظهارداشت: مبنای ما در بخش صادرات محصولات کشاورزی استانی باید بسترسازی برای افزایش میزان صادرات محصولات بدون توجه به مبداء آن باشد و در این صورت محصولات ما از هر گمرکی که صادر گردد به سود کشاورزان و در مجموع اقتصاد استانی است و اگر شرایط ایجاب کرد این کار را از داخل استان و گمرکات داخل استانی انجام دهیم.

  • صادرنمایندگان خرده پا

مدیرکل دفتر هماهنگی امورمالی استانداری مازندران که پیشتر در توسعه تجارت خارجی فعالیت می کرد مشکل اصلی صادرات استان را خرده پا بودن تجار و صادرنمایندگان دانست و گفت: ما در استان احتیاج به تشکیل هلدینگ صادراتی داریم تا بتواند کالاهای غیر نفتی ما به خصوص محصولات کشاورزی را در حجم زیاد صادر کند.

گلچوب اضافه نمود: اگر ما در داخل استان هلدینگ صادراتی داشته باشیم، می توانند محصولات کشاورزی را با حجم زیاد به وسیله کانتینرهای یخچالدار از بنادر استان از جمله امیرآباد حمل نمایند و به کشورهای آسیای میانه برسانند که به دلیل حجم بالای صادرات و پایین بودن نرخ جابجایی به وسیله کشتی صرفه مالی زیادی نیز برای ما به همراه خواهد داشت.

وی اضافه نمود: این در حالیست که تجار خرده پا ما به دلیل پایین بودن حجم صادراتشان که حداکثر به یک تا چند کامیون می رسد، از لحاظ مالی نمی توانند صادرات خود را با کانتینرهای یخچالدار با کشتی انجام دهند و به ناچار به حمل و نقل زمینی روی می آورند که ضمن صرفه مالی از لحاظ زمانی نیز برایشان مناسب است.

وی اضافه نمود: با فعال شدن هلدینگ و پایانه صادراتی روماک در آینده نزدیک می توان امیدوار بود که بخش زیادی از صادرات محصولات کشاورزی ما از داخل گمرکات استان مازندران انجام گردد و دغدغه ما در این حوزه نیز کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص ضعف قرنطینه ای در گمرکات استان که مورد انتقاد صادرنمایندگان نیز قرار داشت گفت: ما فضای قرنطینه ای در گمرکات استانی داریم، ولی به دلیل پایین بودن حجم صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان بستر لازم برای کارهای قرنطینه ای تا حد زیادی نسبت به سایر گمرکات خارج استانی که فعالترند، زمانبر است.

مازندران 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که پیش بینی می گردد در امسال حدود 2.5 میلیون تن محصول مرکبات از ارقام پرتقال، نارنگی و تامسون از آن برداشت گردد که 600 هزار تن از این محصول باغی مازاد بر مصرف استانی است که می تواند به خارج صادر گردد که به دلیل بعضی موانع زیرساختی و گاها مناسب نبودن نوع مرکبات استان که بیشترشان از نوع تامسون محسوب می گردد؛ در سال های اخیر توفیق چندانی در حوزه صادراتی نداشته و صادرات آن نیز به کمتر از 100 هزار تن رسیده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 27983

به "سهم گمرکات مازندران از صادرات مرکبات چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم گمرکات مازندران از صادرات مرکبات چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید