معارض ترکیه ای اردوغان را مسئول تیرگی روابط با مصر دانست

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روسیا الیوم، فتح الله گولن معارض ترکیه ای با انتقاد از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه وی را مسئول تیرگی روابط بین آنکارا و قاهره برشمرد.

معارض ترکیه ای اردوغان را مسئول تیرگی روابط با مصر دانست

گولن که در تبعیدگاه اختیاری خود در پنسیلوانیای آمریکا به سر می برد و اردوغان وی را دشمن اول خود و طراح کودتای نافرجام تابستان 20116 می داند در مصاحبه با شبکه مصری TEN گفت: حقیقت این است که من از هیچ مسئول مصری نشنیدم که به ملت ترکیه اهانت کند اما به هنگام حوادث مصر در سال 2013 اردوغان نخست وزیر وقت ترکیه گفت که هر فرعونی یک موسی دارد و به رئیس جمهور مصر پیش از شناخت شخصیتش لقب فرعون داد و این امر به بحران در روابط دو طرف منجر گشت.

وی ادامه داد: ملت مصر به مردم ترکیه محبت عمیقی دارند و ملت دو کشور با هم اما مقامات ترک به دلیل ملاحظات سیاسی به دنبال جدال هستند و این جدال تا به امروز ادامه دارد.

گولن با ابراز امیدواری نسبت به بهبود روابط دو کشور در عین حال نسبت به این امر در سایه حکومت اردوغان ابراز تردید کرد.

وی ادامه داد: برخی مقامات ترک در مناسبت های مختلف نسبت به تجدید روابط بین مصر و ترکیه ابراز تمایل کرده اند اما من از امکان تحقق این موضوع بعد از گذشت قطع روابط طولانی اطمینان ندارم.

این معارض ترکیه ای با بیان اینکه دموکراسی بهترین نظام جوامع چند قومیتی است، افزود: مصر و ترکیه دارای طوایف متعدد از جمله مسلمان، مسیحی و غیره هستند بنابراین دو کشور باید این ملاحظات را رعایت کنند و با استفاده از تجربیات دموکراسی در کشورهای مختلف جهان در جهت توسعه نظامی که حقوق همگی را حفظ کند، تلاش کنند.

گولن گفت: من روند کنونی مصر را خوب می دانم اما من از بیرون این کشور را دنبال می کنم.. من معتقدم که مصر در صورت حفظ خط اعتدال و توازن می تواند نمونه ای قابل دنبال شدن را ارائه نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 18866

به "معارض ترکیه ای اردوغان را مسئول تیرگی روابط با مصر دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معارض ترکیه ای اردوغان را مسئول تیرگی روابط با مصر دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید