واکنش مثبت سینمای نیجریه به کرونا، از نالیوود چه خبر؟

به گزارش مهسان بلاگ، صنعت فیلمسازی نیجریه که نالیوود نامیده می گردد، دومین صنعت تفریح در دنیا به تعداد می رود، به طوری که سال گذشته 2599 فیلم در این کشور آفریقایی فراوری شده است.

واکنش مثبت سینمای نیجریه به کرونا، از نالیوود چه خبر؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، نیجریه 60 سال قبل مستقل شد و اکنون با 210 میلیون شهروند، پرجمعیت ترین کشور قاره آفریقا محسوب می گردد. این کشور، بزرگترین صادرکننده نفت در آفریقاست و در حوزه فرهنگ هم بزرگترین صنعت فیلمسازی را در آفریقا دارد. این صنعت که به اختصار نالیوود شناخته می گردد، به قدری بزرگ است که طبق آمار یونسکو، از نظر فراوریات بین هزار تا 2500 فیلم در سال می سازد و پس از بالیوود هند در رتبه دوم قرار می گیرد.

نالیوود از منظر مالی هم پولساز است، اگر چه فیلم های ساخته شده نیجریه ای زیر یک میلیون دلار هزینه بر هستند، اما در شبکه نمایش خانگی فروش خوبی دارند، به طوری که معمولاً هر فیلم فراوری شده در 50 هزار نسخه لوح فشرده توزیع و فروخته می گردد

* افزایش فیلم های فراوریی در ایام شیوع کرونا!

جالب اینکه تعداد فراوریات ویدئویی نیجریه در دوران شیوع کرونا، افزایش هم داشته است! طبق اطلاعات اداره ملی آمار نیجریه(NBS)، تعداد فیلم های فراوری شده به وسیله نالیوود در سه ماهه دوم سال جاری به 635 فیلم رسیده در حالی که در سه ماهه اول 2021 به 416 فیلم بوده است. این اندازه نسبت به سال گذشته که 626 فیلم فراوریی بوده است، رشد 1.44 درصدی را نشان می دهد.

شهر بندری لاگوس (مرکز نیجریه) دارای بیشترین تعداد فیلم فراوری شده در سه ماهه دوم 2021 با 234 فیلم است که ابوجا با 196 فیلم و اونیتشا با 174 فیلم بعد از آن قرار دارند. جوس با 9 فیلم و کانو با 8 فیلم و بنین و پورت هارکورت به ترتیب با 7 فیلم کمترین فراوری را داشته اند.

کشور نیجریه در سال 2020 در مجموع 2599 فیلم فراوری نموده است. بی جهت نیست که سینمای نالیوود نیجریه به اسم دومین صنعت تفریح با رشد سریع در دنیا رتبه بندی شده است.

* گلایه سینماداران نیجریه ای از پلتفرم ها

البته رونق فراوری و توزیع فیلم ها با گلایه انجمن سالن دارها سینمای نیجریه (CEAN) همراه بوده است، چرا که بعضی از فیلم ها بدون نمایش در سینما، مستقیماً وارد پلتفرم های پخش فیلم می شوند.

پاتریک لی رئیس انجمن سالن دارهای سینمای نیجریه که 54 سینما را شامل می گردد، در این باره می گوید: تجربه سینما با تماشای فیلم بر روی تلفن همراه یا رایانه فرق دارد.

او در عین حال به سینمادوستان اطمینان داده که پروتکل های بهداشتی به شدن در سینماها رعایت می گردد که شامل شست وشو و ضدعفونی کردن دست ها، کنترل تب، فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت حضور همزمان است. مثلاً در استان لاگوس فقط 50 درصد ظرفیت سالن مجاز به بلیت فروشی است.

* فراوریات نو سینمای نیجریه

قلعه عشق از 10 سپتامبر (19 شهریور) در سینماهای لاگوس نیجریه اکران شده است. این فیلم عمدتاً به زبان انگلیسی فراوری شده، اما به اندازه کمی از زبان های هاسا، ایگبو و یوروبا در آن استفاده می گردد.

قلعه عشق به وسیله خانم بئاتریس فانکه اوگونمولا نویسندگی و تهیه کنندگی شده و کارگردان آن دزموند الیوت است. این فیلم داستانی در بستر فرهنگ نیجریه دارد؛ ادتوتو، شخصیت اصلی فیلم مجبور می گردد همسر و دخترش را برخلاف میل او و شوهرش در تگزاس ترک کند تا پس از مرگ پدرش، در نیجریه نایب السلطنه گردد. اما حوادث ناگواری بعد از آن منجر به افشای اسرار شده و نبرد برای تاج و تخت آغاز می گردد.

نویسنده قلعه عشق خاطرنشان نموده که فیلمنامه در سال 2019 آماده شده و فیلم در نوامبر 2019 در ایبادان نیجریه و در فوریه 2020 در هیوستون تگزاس مقابل دوربین رفته است. فیلمبرداری ایالات متحده تنها دو هفته قبل از آغاز قرنطینه همه گیر در سال 2020 به انتها رسید.

فیلم قلعه عشق منتخب رسمی جشنواره بین المللی زنان تورنتو و جشنواره بین المللی فیلم نالیوود تورنتو در سال 2021 بوده است.

اوجو (چشم خدا) دیگر فیلم مشهور سال جاری نیجریه است. این فیلم اولین نمایش عمومی خود را اخیراً در دانشگاه ایبادان تجربه کرد اما در انتها ماه جاری برای تماشای عمومی منتشر می گردد.

اوجو که در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی را به راه انداخته، فیلمی است که دوران آفریقا در دهه 1990 که قربانی های انسانی بیداد می کرد را برجسته می نماید. این فیلم درباره روستایی است که هر 7 سال یک بار، جشن مخصوص خود را با قربانی کردن یک دختر دوشیزه برپا می نماید.

بازیگران این فیلم عبارتند از: تویوسی آدسانیا، دل اودول، آدئولا اولوشولا، آکینولا آکانو، فولادارا فاتوروتی، نیی جانسون، بوزه آکینولا، فاتای اودوا و اولاید آدیگیگا.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 96784

به "واکنش مثبت سینمای نیجریه به کرونا، از نالیوود چه خبر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش مثبت سینمای نیجریه به کرونا، از نالیوود چه خبر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید